9. august 2013

Blodhibiscus


Af helbredsmæssige årsager har jeg ikke været så flittig hverken i haven eller her på bloggen denne sommer. Mange projekter er blevet udskudt eller i bedste fald forsinket, således også mine så-projekter. Men lidt er der kommet ud af det  :o)

Medio april såede jeg frø af Blodhibiscus. Blot 4 dage senere kiggede de første spirer frem.

På det første billede er kimplanterne 17 dage gamle.
De blev priklet sent, nærmere betegnet den 17. juni.

Jeg har beholdt tre af planterne - resten er foræret væk. Løvet har nu den mørke farve, som jeg synes er så smuk, og for at få tættere planter er topskuddene blevet knebet bort.

Foto taget i dag, den 9. august.

Blodhibiscus er nem at så, selv for en nybegynder som jeg. En anden gang vil jeg måske så den lidt tidligere, dvs. ultimo marts/primo april, så planten kan nå at vokse sig lidt større. Den er velegnet til potte og kan lide fuld sol. Til vinter ryger den indenfor i det kølige kælderværelse sammen med pelagonierne, for den tåler ikke frost. Om den  kommer igen næste år, aner jeg ikke - det må tiden vise.


6 kommentarer:

  1. Hej Christel
    Tak for billeder af din blodhibiscus, de er vist ca. lige store din og min. Jeg har ikke knebet topskudet væk, måske skulle jeg gøre det?
    Spændende bliver det, om vi kan overvintre dem.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Jeg tror også, at de er lige store. Om man vil knibe topskuddet, er en smagssag, men det giver en mere kompakt plante.
      Jeg er også spændt på, om det kan lade sig gøre at overvintre dem inde. Jeg tænker i hvert fald at gøre forsøget. Så kan vi jo sammenligne igen næste år :o)
      Knus Christel

      Slet
  2. Hej Christel.Dejligt at høre fra dig.Og der er da en fin plante du har sået.Lad os håbe at den kan overvintre.Den skal da helt bestemt på min liste.Har været flittig her i varmen.....har malet alle mine højbede sorte.Det er blevet rigtig godt.....har lavet et indlæg om det.
    lad os snart møders igen.Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ja, jeg glæder mig til at se, hvad der sker med planten. Jeg har 3 af dem stående - du må gerne få den ene, hvis du er interesseret.
      Det lyder godt med sortmalede højbede - dem kunne jeg også tænke mig nogle af, men det bliver ikke i år. Jeg skal til gengæld over på din blog og nyde dine ;o)
      Måske skal vi finde en dag, hvor vi kan mødes her hos mig, så du kan få set min have, mens der stadig er lidt at se på?
      Rigtig god weekend også til dig.
      Knus Christel

      Slet
  3. Min er ikke helt så stor, men jeg vil da også forsøge at overvintre den i udestuen. Nu vil jeg så til gengæld knibe topskud på min!

    SvarSlet
    Svar
    1. Da det er en staude, burde det kunne lade sig gøre, og i din dejlige udestue er der nok bedre betingelser end her hos mig. Så kan vi jo udveksle erfaringer næste år :o)
      Knus Christel

      Slet