27. juli 2013

3 x Besøg


Bentes besøg den 9. juli


Den 9. juli fik jeg besøg af Bente fra havebloggen 'Elmbjergs Eden'. Jeg glemte helt at tage billeder under besøget, men da Bente var på vej hjem, fik jeg lov til at tage et foto med hendes mobil. Fotoet sendte hun til mig via mail  :o))

Søde Bente

Bente gav mig den sødeste buket bundet af blomster fra hendes egen have.

Buketten bestod bl.a. af roser, hortensia, oregano,
purpurtorskemund, mælkeklokke og akeleje-frøstande

Tak for den smukke buket, Bente. Det var dejligt, at have dig på besøg - og hold da op, hvor fik vi snakket   :o))

 

Besøg i Bernstorffsparken den 21. juli


Min mand og jeg tog på søndagstur i Bernstorffsparken. Formålet var egentlig at se Dronning Louises rosenhave, som viste sig at bestå af nogle få (men smukke) opstammede roser. Ved siden af rosenhaven ligger der imidlertid en frugthave, som faktisk er mere interessant. Her er nogle fotos taget med min IPhone:

Bag den hvide havemur anes rosenhaven. Foran muren
ligger frugthaven. Bemærk det flotte drivhus nederst til højre

Der er mange espalierede frugttræer, bl.a. ferskner

Det var en meget varm dag, og man fik
lyst til at sætte sig i skyggen under det gamle æbletræ

Det smukke drivhus

I drivhuset stod der potter med figentræer samt grønne og mørke druer.
Op ad muren for enden voksede der Nektarintræer.


Besøg i Botanisk Have den 24. juli


Endnu en skøøøøøn tur i det dejlige sommervejr. Denne gang til Botanisk Have sammen med Bente fra 'Elmbjergs Eden' og Jette fra 'Mit lille gods'. Haven bød på blandede oplevelser, da nogle af bedene var udtørrede og fyldt med ukrudt - men lad os glemme dem og koncentrere os om de gode oplevelser, som heldigvis var i overtal  :o)

Væksthusene er da smukke, ikke sandt?

Et udvalg af blå blomster ..... og en enkelt grøn plante:
Hortensia, Violfrøstjerne, Speirantha convallarioides og Læge-Galtetand

I skyggen under dette smukke, sølvfarvede løv sad vi og drak en kop kaffe.
Samtidig fik vi os en god, lang snak - gad vide, om havemennesker overhovedet kan løbe tør for ord?

To søde 'blog-veninder': Jette og Bente.

Tak, I to dejlige havedamer, for en rigtig hyggelig dag. Og tak til dig, Jette, for den smukke buket.

Denne skønne og velduftende buket af Lathyrus fik jeg af Jette.
Herlighederne er selvfølgelig plukket i hendes egen have

Trods ømme fødder og værkende knæ er der lidt havearbejde, jeg skal have fra hånden. Man kan jo ikke undgå at tage lidt inspiration med sig hjem, vel?



 

17 kommentarer:

  1. Hej Christel.Dejligt at du fik lavet et indlæg fra alle dine ture.Der ser rigtig hyggeligt ud i Bernstoffsparken.Og vores tur var da bare rigtig hyggelig.........må snart finde en anden have at besøge.Har også lavet et indlæg om vores tur.Den lille buket var da det mindste når du nu kørte os.Rigtig god weekend knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ja, vi må finde en anden have/park og gentage successen - og jeg kører gerne :)
      Jeg skal selvfølgelig forbi din blog og læse dit indlæg.
      Knus Christel

      Slet
  2. Hyggeligt med blogtræf trods varmen, man kan da lige holde ud til at sidde i skyggen og snakke have :) Tak fordi vi kom med både det ene og det andet sted :)
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvor har det dog været en dejlig sommer. Det har nu også været dejligt endelig at få lidt regn.
      Selvtak :o)
      Knus Christel

      Slet
  3. Sikke en dejlig buket du fik af Bente!
    Jeg kommer ofte i Bernstorffsparken, men for at lufte hunde, så jeg kommer aldrig lige der hvor du var, for der må de ikke komme med. Jeg tror at jeg må tage derud uden hunde en dag.
    Tak for turene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en rigtig smuk buket med mange forskellige blomster fra Bentes have. Lathyrus-buketten var også skøn, og den duftede så dejligt.
      Hvis du bor i nærheden, er det da bare med at komme afsted - igen ;o)
      Selvtak.

      Slet
  4. Lyder til at være nogle dejlige besøg, både ude og hjemme. Og bestemt i godt selskab!! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er nogle skønne damer at være i selskab med ;o)

      Slet
  5. Hej Christel
    Det var spændende at se og læse med på jeres dejlige haveture. Sikke nogle rigtige skønne buketter :)
    Mathildestien er måske ikke rigtig aktuel efter al den tørke lige nu? Jeg har været på et par planteskoler og standarden med vandning var meget forskellige. Ellers er der jo september som vi talte om.
    Rigtig god søndag,
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg nød også de dejlige buketter, ligesom jeg har nydt det gode vejr. Desværre har jeg ikke kunnet lave så meget havearbejde.
      Jeg regner bestemt med at tage til Mathildestien i september. Hvilken dag tager du derhen? Jeg kunne godt tænke mig at høre foredrag om søndagen.
      Knus Christel

      Slet
    2. Sommervejret har jo været over al forventning, og haven har fået lov til at få det lidt vilde Cottage- look, så jeg har kunnet passe på mig selv, og ikke overanstrenge helbredet. I stedet er den blevet nydt og nydt i fulde drag, og der er blevet plantet lidt nyt her og der.
      Hvis den 8. september er ok med dig (jeg ved jo det er en ganske særlig dag ;-)), så vil jeg, og sikkert også Kjeld, meget gerne høre foredrag, se og snuse til planter sammen med dig :) Vi kan jo mailes ved. Glæder mig til vi ses :)
      Knus Rose

      Slet
  6. Hej Christel
    Tak for 2 x samvær både hos dig og i Botanisk Have. Det har da også været et bragende sommervejr i år. Ikke at jeg vil klage, men nu vil vi da gerne bede om en lille bitte smule regn, ikke?
    Vi er gået i gang med renovering af den sydvendte del af udestuen, og det er en tand for varmt, når solen står højt på himlen. Lige nu er der ikke mange blomster i min have...det skulle da lige være dahlia, men de står jo i krukke og bliver derfor vandet. Alt andet har jeg opgivet. Det ligner mere og mere Saharas sand på min græsplæne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.
      Tak i lige måde - det har været så hyggeligt.
      Vi kan i hvert fald ikke klage over sommervejret. Jeg har vandet et par gange her i haven - bl.a. ved det nyplantede og ved roserne.
      Håber, at I er blevet færdige med udestuen. Det må virkelig have været en varm omgang.
      :o)) Godt, at vi endelig har fået lidt regn.
      Knus Christel

      Slet
  7. Hvor har du hygget dig i godt selskab. Det er dejligt med havevennner og nej jeg tror ikke havevenner løber tør for ord;))
    Jeg var i Botanisk have samme dag som I var og det var vældig varmt. Jeg fandt ud af at deres rosenafdeling var nedlagt, det skuffede mig lidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Ærgerligt, at vi ikke stødte på hinanden i Botanisk Have, når vi nu alle var der samme dag.
      Jeg var slet ikke klar over, at der har været en rosenhave dér. Så blev jeg det klogere :o)

      Slet
  8. Det er altid dejligt at få hjemmeplukkede buketter. De er så personlige.
    Hilsen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette - og velkommen til :o)
      Ja, det er dejligt. Sådanne buketter må vel være 'unika' ;o)
      Mange hilsener
      Christel

      Slet