7. februar 2013

Indestængt 'have-energi'


Sneen har igen lagt sig i vore haver - faktisk sner det i skrivende stund - og havearbejdet må ligge stille et stykke tid endnu.


Ergo må man finde noget andet at bruge sin indestængte 'have-energi' på.

Da vore børn var flyttet hjemmefra, og vi stod med to tomme værelser, følte vi pludselig, at vi havde fået masser af plads. Men det varede ikke længe, før den overskydende plads var blevet brugt til afsætning af alle mulige ting og sager, som ikke lige havde sin plads andetsteds.


Det har længe ærgret mig, og nu skulle det være - der skulle ryddes op. Som sagt, så gjort. De sidste småting er samlet i nogle flyttekasser, som skal afleveres i Røde Kors Butikken i Hørsholm. Nu mangler jeg kun at sortere i reoler og arkivsystem, men det må blive en anden gang.


Og se så lige, hvad der også kom ud af mine anstrengelser: Ved væggen modsat skrivebord og reoler har jeg fået den fineste arbejdsplads - her skal jeg bl.a. så, prikle og potte  :o)


Anrettermøblet blev tilovers, da vi for nogle år siden istandsatte køkken-/alrum. Det samme gjorde den høje stol af plast, som vil være nyttig, da jeg pga. min gigt ikke kan tåle at stå op for længe ad gangen. Stolesædet skal beklædes med imiteret skind, når jeg engang får fundet ét. Rullebordet, som ses til venstre i billedet, er den eneste nyerhvervelse. I plastkassen i øverste bakke ligger posen med såjord. Såjorden kan således 'rulles i stilling', og da jeg dermed slipper for at bære den, skåner jeg mine fingerled. 'Man må sno sig', sagde ålen  :o)


De kurvemøbler, som står i haven om sommeren, kan pynte her vinteren igennem, og da rumtemperaturen er holdt lav, kan jeg også have planter stående til vinteropbevaring. Mine små potter med pelargonier står i vindueskarmen  (heriblandt de stiklinger, jeg fik foræret af Bente fra Elmbjergs Eden - læs mere her).



På gulvet står en stor pelargonie. Det er i øvrigt den, som i sommer var hårdt angrebet af pelargonierust (du kan læse mere her).  Den ser ud til at være kommet sig og har fået fine, nye, grønne blade. Den står også på hjul, så den er nem for mig at flytte rundt på.


Se det kalder jeg 'fornuftig anvendelse' af rummet, og jeg tror, at jeg kommer til at tilbringe rigtig megen tid her; nu skal vi jo snart i gang med såning af planter til forspiring. Hvor jeg glæder mig.


24 kommentarer:

  1. Jeg er imponeret over din oprydning, det fik du da meget glæde af. Alene synet på første billede havde fået mig til at flygte, men hvor er det blevet flot og godt indrette, så du kan arbejde i det uden at få ret meget ondt forhåbentlig.
    God arbejdslyst.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, søde. Jeg har også skubbet opgaven for længe - alt for længe. Der har ligget en pæn del rideudstyr, som jeg i løbet af december og januar har fået solgt igennem Den blå avis. Man kunne dårligt komme ind i rummet til sidst, men dejligt at det nu er overstået - og så er der blevet råd til flere planter til haven :o)
      Ja, jeg er nødt til at tage hensyn til det handicap, jeg nu engang har. Det lykkes som regel også.
      Tak.
      Knus Christel

      Slet
    2. Det kender jeg godt med bare at skubbe det, jeg får heller ikke lavet det, jeg burde, men når først det bliver havetid, så skal vi nok komme i gang :)
      Jeg sidder her og læser om børneværelser, som er blevet forladt, fordi børnene er rejst hjemmefra. Mine børneværelser står som regel også tomme, men der skal være plads, når de en enkelt gang imellem kommer hjem, så jeg kan ikke bruge dem til blomsterværelser og lignende, men heldigvis har jeg min pavillion.
      Knus

      Slet
    3. Ja, når det bliver havetid, får vi igen travlt. Det bliver dejligt :o) Jeg glæder mig også til at så om en god måneds tid.
      I er selvfølgelig nødt til at have plads til jeres unge, når de kommer hjem. Jeg går ud fra, at de overnatter, eftersom de ikke bor på Samsø.
      Du er heldig at have din flotte, flotte pavillion. Sådan én regner jeg ikke med at få, men måske et lille drivhus en dag?
      Knus

      Slet
  2. Det er da ikke bare en "fornuftig anvendelse" af rummet, det er meget bedre! Det ser både smukt og praktisk ud. Mine børn bor stadig hjemme, men den ene flytter nok snart, og efter jeg har set dit fine rum, forestiller jeg mig hvad jeg kan bruge "mit" nye rum til når den tid kommer ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - jeg er også blevet helt glad for det.
      Ja, det er med at se mulighederne, når ens børn flytter. Der bliver lidt stille. Til gengæld får man mere tid til sine egne interesser, og det er jo heller ikke så tosset :o)

      Slet
  3. Hold da helt op, det er da et før og efter billede der vil noget. Hvor er det blevet supergodt, men kan det fine gulv godt klare du griser med jord og andet ;o).
    Vi får også snart et tomt værelse, da datteren vil ud og stå på egne ben, så der skal tænkes kreativt for bruges det skal det ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Heidi. Ja, der blev tømt godt ud. Vi har desuden solgt rideudstyr og - kommer jeg lige i tanke om - to topmadrasser igennem Den blå avis.
      Det 'fine' gulv trænger faktisk til en slibning, så derfor kan jeg godt tillade mig at grise lidt.
      Pøj, pøj med dit eget 'værelses-projekt' - selvfølgelig skal det bruget til noget godt :o)

      Slet
  4. Dine billeder kan give blod på tanden. Jeg har også 2 værelser der står tomme nu børnene er flyttet hjemmefra, håber at få begyndt i næste uge, hvor jeg har ferie.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.
      Jeg er kun glad, hvis mit indlæg har kunnet inspirere.
      Held og lykke med dit eget projekt.
      Mange hilsener Christel

      Slet
  5. Hvor har du dog fået det lavet hyggeligt og praktisk.
    Et rum du kan være stolt af, og som du hel sikkert bliver glad for.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din søde kommentar. Jeg tror også, at jeg bliver rigtigt glad for 'mit nye værelse'.
      En rigtig god aften også til dig.

      Slet
  6. Hold da op et lækkert rum, du har fået ud af det! Dejligt sted til vinteropbevaring især, når du holder temperaturen lavt. Jeg plejer gerne at foreslå et soveværelse, da det i reglen er køligt! Men dit rum er jo helt og holdent til have-hygge. Så meget desto bedre. Så kan jeg jo godt lave lidt flere stiklinger til dig, kan jeg se! Du har da plads!
    Jeg er i gang i kælderen med oprydning. Vi har vist alle små projekter, vi går og pusler med inden foråret bryder ud for alvor, og så skulle alle inde projekterne gerne være færdige!
    Smukt rum Christel.......tillykke med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Bente. Det er dejligt at have et sted til vinteropbevaring. Vi har jo hverken drivhus eller havestue, så dette rum må klare 'jobbet'.
      Hi hi - ja der er plads. Snart bliver der fyldt op med såbakker, men man kan vel altid rykke potterne lidt sammen. Som du kan se, har 4 af de 5 stiklinger fra dig overlevet indtil videre. 'Hills of Snow' er desværre afgået ved døden. I slutningen af februar giver jeg pelargonierne frisk jord og begynder så småt at gøde. Er det en god idé at plante stiklingerne i almindelig pottejord og begynde at gøde dem ved samme lejlighed?
      Ja, det er rart at få afsluttet indendørs-projekterne, mens vi venter på havesæsonens start, og jeg kan forstå, at du også har travlt. God arbejdslyst :o)
      Og endnu en gang tak, søde.

      Slet
    2. Jeg blander altid jorden til pelargonier med 1/3 sand. Jeg gøder aldrig før til marts, når jeg kan begynde at se små nye blade.

      Slet
    3. Ok, tak. Så venter jeg med gødningen og sørger for at få købt en pose sand.

      Slet
  7. Hej Christel.Sikke et lækkert arbejdsværelse du har fået.Det ville da også være spild af plads,når du nu kan bruge rummet til at stå med dine små haveprojekter.Er sikker på at du bliver rigtig glad for værelset.
    Jeg tror at alle os havemennesker,skal have noget at tage os til her om vinteren.
    Bruger selv jan.-feb. til at rydde op i skuffer og skabe.
    Fine pelargonie du har fået af Bente.Fik selv nogle i efteråret, som står i udstuen.
    Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Tak. Jeg er sikker på, at jeg bliver glad for rummet, især fordi jeg hverken har drivhus eller udestue. Jeg kan næsten ikke vente med at bruge det.
      Du har helt ret. Vi er nødt til at sysle med noget, mens vi venter på at kunne komme i haven igen. Det er også dejligt med orden i skabe og skuffer - og så er det alt andet lige nemmere at finde sine ting.
      Pelargonierne fra Bente er jeg også meget glad for. Jeg glæder mig til at se dem i blomst.
      Tak i lige måde.
      Knus Christel

      Slet
  8. Hej Christel

    Så fandt jeg også dig..og jeg skal da lige love for du har fået muget ud og lavet fint. Jeg er helt vild med dine kurvemøbler, den hvide bord er lige sådan et jeg har ledet efter til min kolonihave.

    Jeg havde også et værelse der blev tomt da mine døtre fløj fra reden, det fik jeg også indrettet rigtigt fint.
    Men som det jo sker ind i mellem så kan ungerne godt finde ud af at flyve hjem igen til reden. Så pt er mit værelse indraget igen..;-)

    Stort smil fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda - og velkommen til :o)
      Ja, kurvemøblerne kan fint pynte her om vinteren. Om sommeren står de i haven, og så bliver rummet måske lidt tomt, men skidt pyt - om sommeren er vi jo også ude det meste af tiden, så lægger vi ikke så meget mærke til det.
      Hi hi - sådan kan det gå. Du får sikkert 'dit værelse' tilbage igen.
      De bedste hilsener
      Christel

      Slet
  9. God arbejdslyst i dit fine arbejdsrum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Sussi - jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang :o))

      Slet
  10. Hej Christel
    Så ved vi hvor vi kan finde dig i den kommende tid ;-) for sikke et skønt værelse at hygge sig i med såning og prikling :-) Det er super fint med disken. Det giver mig rigtig god inspiration at se det - jeg har også et værelse i overskud, da datteren er flyttet, og det er kun halvt om halvt indrettet til mit haverum nu. Dit giver bare rigtig meget lyst til at komme i gang for alvor :-)
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Det er kun dejligt, hvis mit indlæg kan være til inspiration.
      Jeg glæder mig vanvittigt meget til at komme i gang med såningen, men vi må nok vente lidt endnu, Rose. I hvert fald når det gælder forspiring af sommerblomster.
      Pøj pøj med dit eget haverum :o)
      Havekram Christel

      Slet