11. februar 2013

Frø

Der er kommet frø med posten.


Jeg har købt følgende (billeder lån fra www.impecta.se):

Lathyrus odoratus 'Pulsar'

Lathyrus odoratus 'Mollie Rilestone'

Og Hibiscus acetosella 'Red Shield'

De fleste af jer har prøvet at så Ærteblomster, men det er første gang for mig  :o)

Blodhibiscus'en er også ny for mig. Det er en opret  busket staude, som fortrinsvis dyrkes for sit mørke løv, da den sjældent blomstrer i vores klima. Under varmere himmelstrøg får den rosa blomster. Den bliver ca. 1 m høj og er egnet til dyrkning i krukke. Den er dog ikke frostsikker.

Jeg har tænkt mig at så dem alle til forspiring inde og glæder mig til at komme i gang, men klog af skade tøjler jeg min tålmodighed og venter til marts måned.



26 kommentarer:

  1. Ja jeg synes også det er svært at holde mig tilbage med såningen, men sidste år gik det lidt over gevin og skabte lidt fugtproblemer indendørs, så det går ikke 2 år i træk. I år har jeg forsøgt mig med vintersåning, spændende om det lykkes. den Hibiscus ser meget tillokkende ud. Den husker jeg lige :-) Mange hilsner Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin.
      Tak for dit indlæg. Det er meget nemt at gå over gevind. Man lader sig jo friste af frøkataloger og smukke billeder på disse haveblogge ;o) Sidste år gik det dog modsat her med såprojekterne. Jeg fik ikke passet alle frølinger med vand, så de visnede. I år forsøger jeg at holde lidt igen ligesom dig. I sensommeren sidste år såede jeg staudefrø. De har passet sig selv udenfor vinteren igennem. Hvis du er interesseret, kan du læse mere her: http://havehygge.blogspot.dk/search?q=fr%C3%B8
      Jeg følger op på projekterne - og i særdeleshed Hibiscus'en.
      Havehilsen fra Christel

      Slet
  2. Det er skønne lathyrus, du har købt hjem, man bliver da helt fristet, men hibiscussen virker da endnu mere spændende, den hører vi gerne nærmere om. Desværre har jeg ikke opbevaringsmuligheder, så jeg må holde mig fra den, med mindre man skal betragte den som en sommerblomst. Var frøene dyre og hvor mange var der i posen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Var i København på besøg hos min datter i går og fik slet ikke blogget - derfor det sene svar her.
      Ja, nu må jeg altså bare prøve at så Lathyrus, og da jeg ledte efter frø på nettet, faldt jeg også for Hibiscus'en. I vores klima skal den nok betragtes som en sommerblomst. Det hedder sig, at den kan overvintres frostfrit. Forskellige kommentarer på nettet fra svenske haveinteresserede, viser dog, at resultatet ikke har været vellykket. Mine frø er købt hos www.impecta.se. Der er 40 frø i posen til 38,19 dkr., så helt billig er den ikke.
      Knus Christel

      Slet
  3. Sikke skønne Lathyrus. De er nemme og de er smukke, så det er et godt køb. Håber du får en masse skønne planter.

    Knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lise-Lotte.
      Som nævnt har jeg ikke prøvet at så Lathyrus-frø før, men hvis de er nemme, burde det vel kunne lykke selv for mig ;o)
      Knus

      Slet
  4. Held og lykke med såningen! Jeg sår ikke så meget, men lathyrus sår jeg altid :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Nana. Det kan jeg godt forstå, at du gør. Der findes mange smukke sorter af Lathyrus, og det var svært at vælge blandt dem. Men hvis det bliver en succes i år, mon så ikke jeg også sår dem igen næste år, og næste år og næste ......

      Slet
  5. Det er nogle skønne Lathyrus du har købt og jeg er sikker på at det går godt. Blodhibiscus er ny for mig, men den ser spændende ud. Jeg glæder mig til at høre nærmere om hvordan det går:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg glæder mig til at prøve og håber selvfølge også på succes. Jeg har jo allerede set et vældigt blomsterflot for mit indre øje ;o)
      Jeg vender tilbage med mere om Hibiscus'en, som jeg også glæder mig til at afprøve.

      Slet
  6. Lathyrus må man have :-D
    Jeg har også haft Mollie Rilstone i flere år. Den er bare vidunderlig.

    Spændende med hibiscussen. Den glæder jeg mig til at se til sommer.
    Held og lykke med såningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis Lathyrus bliver en succes, bliver den sikkert også en fast del af frøsortimentet her ;o) Dejligt at høre om Mollie.
      Ja, Hibiscus'en må jeg vende tilbage til på bloggen - forhåbentligt med godt nyt.
      Tak.

      Slet
  7. hej Christel.Dejlige frø du har valgt.Lathyrus er lette at have med at gøre.De skal bare lægges i blød et døgn for du sår dem.Og hibiscussen ser da rigtig spændende ud.
    Held og lygge med det hele.knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ja, det står også på posen. Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det her.
      Hibiscusen er jeg også spændt på. Jeg vender selvfølge tilbage med nyt herom.
      Knus Christel

      Slet
  8. Mollie Rilestone har jeg også haft tidligere, en rigtig fin ærteblomst :)
    Spændende med den mørkløvede hibiscus, den ser jeg frem til at følge.
    God dag og snehilsner
    Ane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ane. Tak for din kommentar.
      Du er den anden 'kommentator', der skriver positivt om Mollie. Godt at læse - jeg glæder mig til at møde hende ;o)
      Jeg vender tilbage med nyt om Hibiscus'en, som jeg også selv er spændt på.
      En rigtig god dag i sneen også til dig.
      Mange havehilsener
      Christel

      Slet
  9. Hej Christel
    Hvor det kønt at lathyrusen har de fine pastelfarvede kanter, meget yndige:) Har de også duft? Og rigtig spændende mørk hibiscus som vil tage sig rigtig flot ud med mange af de skønne sommerblomster i haven.
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Jeg synes også, at de er yndige, og der skulle være duft i begge Lathyrus.
      Hibiscus'en glæder jeg mig til at se - måske kommer den til at stå i en potte. Håber, at det lykkes :o)
      Kram fra Christel

      Slet
  10. Hej Christel¨

    Sikke en fin blog du har her. Har været lidt inde og lure og har meldt mig som fast læser.
    Dejligt med nye frø fra posten. Lathyrus er underskøn og dem skal du da helt sikkert nok få gang i til foråret :o)
    God aften

    Med venlig hilsen
    Tine Uldall Vogt
    www.haveglaeder.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tine.
      Velkommen til min blog. Dejligt med en ny læser.
      Jeg ser jo allerede et blomsterflor af Lathyrus for mit indre blik, så forhåbentlig lykkes projektet :o)
      Jeg smutter lige over på din blog og kigger.
      Mange havehilsener
      Christel

      Slet
  11. Fantastiska luktärter, det måste jag komma ihåg att köpa, visst är det härligt att planera för sommaren, ha det gott/Marika

    SvarSlet
  12. Hej Marika.
    Velkommen til min blog.
    Ja, det er dejligt at planlægge havens blomsterflor næste sommer. Det er første gang, jeg sår Lathyrus, og jeg glæder mig meget til at se dem, hvis projektet lykkes.
    Jeg har også tilmeldt mig hos dig.
    Hilsen Christel

    SvarSlet
  13. Held og lykke med såningen af de smukke Lathyrus

    SvarSlet
  14. Smukke smukke billeder. jeg synes også at Lathyrus er NOGET at det dejligste......Skøn blog du har her...kik endelig ind hos mig, jeg er helt nystartet.
    Glæder mig til at følge din have i den nye sæson :-)

    Hilsen Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lone, og velkommen hertil.
      Jeg skal da selvfølgelig også forbi din blog og kigge :o)
      De bedste hilsener
      Christel

      Slet