9. februar 2013

Iris og Monets have


Forleden dag havde Lisbeth fra Høneballehaven et indlæg om iris. Ansporet heraf fik jeg lyst til at vise nogle billeder fra Monets have i Giverny, som jeg besøgte i maj 2011. Når I ser billederne, forstår I, hvorfor Lisbeths indlæg satte gang i minderne.





Der var andet end iris at kigge på.





Huset kan man også besøge, men man må ikke fotografere indenfor, så I må nøjes med at se det udefra.


Den brede hovedsti, som Monet har malet gentagne gange.


Og her i Den japanske have - en helt anderledes og meget 'grøn' oplevelse  :o)


Søen med de berømte åkander (som dog ikke var i blomst). Læg mærke til manden under piletræet. Han havde gråt hår og ditto fuldskæg og var iført løsthængende bukser og jakke i hørstof samt stråhat. Man kunne forledes til at tro, at Monet selv var vendt tilbage for at nyde sin smukke have endnu en gang  ;o)


Den japanske bro med 'tag' af blåregn.


Og så lige en collage af dem, der satte det hele igang.


Håber, at I nød turen. Ha' en rigtig god weekend.

29 kommentarer:

  1. Hej Christel
    Ja jeg kan da godt forstå, at du kom til at tænke på Monet´s have, da du så alle mine iris. Det er smukke billeder, du har derfra, måske fik jeg lige en idé da jeg så iris på begger sider af en gang, det ser flot ud. Tak for kigget.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er flot med iris på begge sider af havegangen - og her i de blå farver. Senere på sæsonen afløses de sikkert af nogle andre planter, og jeg kunne godt tænke mig at tage tilbage for at se hvilke.
      Du har også mange flotte iris. Jeg har endnu ingen, og hvis/når jeg kommer dertil, må jeg nok holde mig til Iris sibirica.
      Knus

      PS: Jeg har lige været forbi Pæoneksperten og snuse lidt. Nu er jeg nødt til at sidde på mine hænder for at pacificere klikfingeren ;o)

      Slet
  2. Åh, hvor ser der dejligt ud! Tak fordi du deler dine billeder med os!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak. Der er meget smukt i Monets have, og den er jo delt op i to helt forskellige udtryk. Jeg kunne godt tænke mig at se haven senere på sæsonen, hvor andre blomster har taget over efter bl.a. iris. Og så kunne jeg også godt tænke mig at se åkanderne i blomst :o)
      God weekend.

      Slet
  3. Det ser fuldstændig fantastisk ud, hvilken frodighed og skønhed, ikke noget at sige til at den gode maler har fundet inspiration her. Tusind tak for en skøn sommertur til den smukke have. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak. Ja, frodigheden er imponerende - både i blomsterhaven og i den japanske have, hvor øjet finder ro. Monet kunne - ligesom mange andre billedkunstnere - noget med haver. Det er selvfølgelig ikke de samme planter, som på hans tid, men man har forsøgt at skabe noget, der kommer tæt på.
      God weekend.

      Slet
  4. Hej, ja det er et sted jeg også længe har ønsket at se. Tak for inspirerede billedserie. God weekend!
    Hilsen Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Pia.
      Det har også været ét af mine ønsker gennem flere år, og vi har gentagne gange været i Paris uden at være forbi Giverny, så stor var glæden, da det blev til virkelighed i 2011. Det kan varmt anbefales.
      God weekend også til dig.

      Slet
  5. Da jeg så din overskrift på indlægget var den første indskydelse; hed Monets kone Iris? Smiler. Men da jeg tænkte mig om, så vidste jeg selvfølgelig godt, at det var planten iris du mente ;-)

    Sikke en skøn have. Den er da et besøg værd, hvis man kommer på de kanter. Kan se at Giverny ligger udenfor Paris, men mon det kunne være et udflugtsmål, hvis man er i Paris?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha, godt set - det havde jeg ikke selv tænkt på :o))
      Det er netop et godt udflugtsmål, hvis man er i Paris - jeg mener, at det tog os 1 times tid at køre dertil i egen bil, men man kan vist også komme dertil med tog/bus, og et besøg dertil kan varmt anbefales. Det kan en tur til Paris nu også .... ;o)

      Slet
  6. Hej Christel.Heldige pige! Jeg har været i Paris rigtig mange gange,Men aldrig fået set Monets have.
    Men næste gang må det blive.For denne smukke have som du viser bliver jeg da bare nød til at se
    Tak for dejlige billeder.Knus Jette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Man plejer at sige alle gode gange tre - den holder åbenbart ikke, når det gælder Monets have, men det må være, fordi der er så fantastisk meget at opleve i selve Paris ;o)
      Næste gang, må du se, om det kan lade sig gøre. Du vil ikke fortryde.
      Ha' en god søndag.
      Knus

      Slet
  7. Tusind tak for rundtturen, jeg har aldrig (modsat så mange andre) haft lyst til at besøge Paris, men det kunne måske ændre sig, nu jeg ser dine dejlige billeder:-)
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene.
      Det kender jeg godt. Smag og behag er jo også forskellig - heldigvis. Efter min mening er Paris en vidunderlig by. Der er så meget at se og opleve - noget for enhver smag - og der er en helt speciel stemning. Monets have ligger en bid vej uden for byen, ca. 70 km mod nordvest. Jeg mener, at man kan komme dertil med tog. I bil tager det 1 god times tid.
      Ha' en god søndag.
      Mange havehilsener - Christel

      Slet
  8. Hej Christel.
    Nøj, hvor er det smukke billeder du viser her.
    Iris er en af mine helt store favoritter, især i de blå farver.
    Det ser helt vildt godt ud med den irissti. Jeg tror nærmest aldrig jeg har set så mange iris på én gang før. Wauh, hvor ser det bare godt ud.
    Jeg håber jeg engang får råd til at rejse til Giverny og opleve Mornets have. Det er en stor drøm jeg har.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de blå iris er meget smukke, og blomsterhovederne på dem i Monets have er meget store. Der er flere irisstier i haven (hvis du sammenligner foto 1 og 2, kan du se, at stien på foto 2 er bredere), så antallet af iris er enormt. Det er virkelig smukt med smukt på.
      Håber, at din drøm går i opfyldelse inden længe :o)
      De bedste hilsener
      Christel

      Slet
  9. Tak for en dejlig tur i Monets have. Jeg har aldrig været der, selv om vi mange gange har været i Frankrig. Så er det jo godt, at du kan invitere på en tur rundt i haven. Skønne billeder der varmer i en kold tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak, Bente. Ja, sol og varme var der nok af i Monets have. Det higer vi efter nu, ikke sandt?
      Ha' en god søndag.
      Knus

      Slet
  10. Fantastisk frodig farvebegejstring og hyldest! Tusind tak for turen, jeg nød sammen med frokosten.

    Hjerteligst

    SvarSlet
  11. Selvtak. Dejligt, at du nød turen.
    De bedste havehilsener
    Christel

    SvarSlet
  12. Det har været min drøm at se Monets have igennem flere år, især når jeg har set billeder af hans blomsteralle' og det var faktisk derfor jeg er gået i gang med skabe vores indkørsel om til en blomsteralle'.

    Dejligt med inspirerende billeder fra storslåede haver:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan lige forestille mig jeres indkørsel som blomsterallé - hold da op, hvor kan det blive flot. Pøj, pøj med projektet. Jeg glæder mig til at se resultatet.

      Slet
  13. Tak for rundturen :-) Suk ja, det ser da helt fortryllende ud.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak. Dejligt, at du nød turen. Har været på din netshop og checke iris ud :o)
      Knus Christel

      Slet
    2. ;-) Ja, jeg er vild med skægiris.

      Slet
    3. Det krævede lige en googling - 'skægiris' altså :o))
      Du har også nogle smukke eksemplarer i din netshop. Jeg må se, om jeg kan kigge forbi dig på Fyn her i løbet af foråret.

      Slet
    4. Iris germanica - haveiris kaldes de også :-)

      Du skal være velkommen :-)

      Kh. Marlene (skriver lige fra min anden profil)

      Slet
  14. Ai, hvor var det en skøn tur i Monets have og iris har næppe taget sig bedre ud! Fantastisk godt tidspunkt du har besøgt haven, for jeg har set udsendelser hvor farverne slet ikke er så flotte i haven som på dine billeder. Monty Don besøger haven i serien A round the world in 80 gardens (findes på youtube) og jeg var meget skuffet da der manglede den farvepragt man forventer. Du har da vist at maj er en fortryllende måned at besøge den :-)
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var super smukt med de mange, mange iris i blå/lilla nuancer. Jeg har selv tænkt på, hvordan haven mon tager sig ud senere på sæsonen, for der burde være plantet noget til at tage over efter iris-floret, selvom det vil være svært for mange blomster at konkurrere. Jeg tror da lige, at jeg skal et smut forbi youtube ved lejlighed.
      Knus Christel

      Slet