5. november 2012

Svenske roser på Frederiksdal


På en kold og regnfuld dag som denne er det rart at sidde inde i varmen med stearinlysene tændt og en god kop te og surfe rundt på de forskellige haveblogge. Selvfølgelig har jeg også været forbi netmagasinet 'HAVEFOLKET', og inspireret af denne uges tema om roser fik jeg lyst til at vise nogle billeder fra Frederiksdal museer och trädgårdar i Helsingborg, som absolut er et besøg værd. Min mand og jeg 'kiggede forbi' i juli 2010 -  et godt tidspunkt for rosenelskere viste det sig  :o) Billedkvaliteten er desværre ikke den bedste. Håber, at det går alligevel.



 






Der er meget andet at opleve, bl.a. park-, skov- og engområder, frugthave, urtehave og den flotteste køkkenhave. Derudover gamle skånske gårde og de dertil hørende husdyr.


Denne plante så jeg i et af rosenbedene. Umiddelbart tænker jeg, at det er en Bibernelle, men er ikke sikker. Er der nogen, der kender navnet på den?


Frederiksdal museer och trädgårdar er absolut et besøg værd - både for børn og voksne. Se mere på http://www.fredriksdal.se/.

I dag vil jeg tage tidligt til hesten. Så bliver aftenen nemlig lidt længere  :o)

28 kommentarer:

  1. Åh, hvor skønt Christel, jeg har slubret dit indlæg i mig! Uhmmmmmmm!

    Og så er svenske Frederiksdal skrevet på min besøgsliste. Tak, søde! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne.
      Du vil bestemt ikke fortryde et besøg på Frederiksdal. Mit indlæg var inspireret af jeres dejlige rosen-artikler på HAVEFOLKET, så jeg siger også tak :o)

      Slet
  2. Skønne roser du viser, det må have været en fryd at besøge haven den dag. Og det var et skønt og opmuntrende indlæg i dag, hvor det hele har været gråt og trist.
    Jeg synes også, at det ligner en Bibernelle eller kvæsurt, er det ikke det samme?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var dejligt at genopfriske turen via billederne - især, som du skriver, på en grå og tung regnvejrsdag som i dag, hvor man alligevel ikke kunne gå i haven :o)
      Jeg tror, at de tilhører samme slægt, nemlig Sanguisorba, men dér stopper min viden.
      Håber på bedre vejr i morgen :o)

      Slet
  3. Hvor ser der skønt ud på Frederiksdag og dine smukke fotos inspirerer absolut til et besøg. Og så får man jo helt lyst til at lave en pergola med klatreroser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Et besøg kan varmt anbefales - måske kan du lokke familien med. Der er meget andet at se på en blomster :o)
      Den lange pergola med slyngroser er fantastisk flot, men nu har jeg jo lige bundet én af de lange, tornede labaner op, så jeg kan godt holde mig i skindet for en tid ;o)

      Slet
  4. Det er absolut et sted, jeg skal besøge i fremtiden - jeg har faktisk også deres blog på min blogliste, og vi mødte nogle af medarbejderne derfra, da vi deltog i Camilla Plums høstmarked for nogle år siden. Det ser bare flot ud på dine billeder - skøn hane :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  5. P.S.: Jo, jeg tror også, det er en bibernelle - ikke en kvæsurt, som ellers ligner bibernellen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du unde dig selv - der er super dejligt på Frederiksdal. De har den skønneste køkkenhave også. Og flere smukke haner end den viste ;o)
      Tak for budet. Jeg tror, du har ret. Den fungerede godt i et af rosenbedene med sine bare 35 cm i højden og sit blanke, grønne løv og er for længst på min ønskeliste.

      Slet
    2. Ja, jeg ved nemlig, at de har en flot køkkenhave, og det går jeg om noget op i :-)

      Ja, bibernellen er smuk - breder sig dog ret meget.

      Kh. Marlene

      Slet
    3. Okay - tak. Det er godt at vide.
      Knus

      Slet
  6. Godaften Christel.Skønt sted du har besøgt.Har været der for nogle år siden
    på vej hjem fra Sofiero,som også er værd at besøge.
    Ja! jeg får også lyst til at lave en pergula med roser og clematis.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, både Frederiksdal og Sofiero er dejlige steder at besøge. Og jeg skal da forbi igen på et tidspunkt.
      Nu har jeg jo lige bundet en slyngrose op og har dens lange, spidse torne i frisk erindring. Hvis jeg skal have flere slyngroser, vil jeg gå efter de tornløse ;o)
      Tak i lige måde.
      Kram Christel

      Slet
  7. Hvor ser der skønt ud - dejlige billeder :-)

    Jeg kender ikke stedet, så mange tak for inspirationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gitte.
      En tur dertil kan anbefales.

      Slet
  8. Wow. Sikke en haverejse man kan få til Sverige. Jeg kendte heller ikke stedet, så jeg har gemt navnet på haven, i tilfælde af, at vi måske skal bo i hytte i Sverige til sommer. Vi skal jo også se andre ting, end Astrid Lindgrens verden, hvis vi skal derop igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene.
      Ja, hvis I alligevel skal til Sverige er det da oplagt at køre forbi Frederiksdal. Det er bestemt et besøg værd.
      I øvrigt er Astrid Lindgrens verden også helt fantastisk. Var der for mange, mange år siden, da vores nu voksne 'børn' var små, men har stadig besøget i frisk erindring. Håber, at I får en god tur næste sommer - er lidt misundelig ;o)

      Slet
  9. Glæææder mig til det bliver rosentid igen, mine roser er afblomstret og jeg går og overvejer om jeg skal gå ud og samle alle bladene sammen, roserne var ikke helt raske her på det sidste, og hvis jeg kan forhindre, at bladene smitter så er det måske umagen værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja da - kan du så se at komme ud og feje bladene sammen. Næste år vil du glæde dig over det ;o) Vi har tonsvis af blade fra træerne, men det er nu egentlig en meget hyggelig beskæftigelse.
      Du kan tro, at jeg også glæder mig - også til at se alle de nyplantede stauder i blomst :o)

      Slet
  10. Det er et skønt inspirende indlæg du har lavet og billederne er da flotte :) De steder er skrevet bag øret; det er jo ikke andet end lige over sundet og hvor ser der dejligt ud sådan en skøn sommerdag!
    Jeg har fundet min mærkat med den rosa Geranium du gerne ville have navnet på: sanguineum "Max Frei". Mine har blomstret betydeligt længere end hvad der står på skiltet; der står 5-8 måned! Og nu er vi som bekendt i november ;)
    Til næste år vil jeg meget gerne lave et bytte med et stykke af din salvie - rigtig sødt af dig at ville dele :-D

    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Tak. Ja, der er ikke så langt for os, så en enkelt dag kan gøre det, og det er en stor oplevelse.
      Hold da op en lang blomstring - det kan vi li' :o) Tak for navnet. Jeg har googlet den og kan se, at det er én af de lave sanguineum.
      Selvfølgelig vil jeg dele med dig, Rose. Jeg skriver det lige på huskesedlen, så finder vi ud af noget til den tid :o)
      Kh Christel

      Slet
  11. mægtig flot have, med alle de dejlige roser flot..flot...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var en oplevelse, og heldigvis var vi dér på det rigtige tidspunkt.
      Velkommen til :o)

      Slet
  12. Kære Christel. Sikke da en skøn have. Den er helt sikkert skrevet på ønskeliste over steder der bare skal ses. Skønt indlæg. Dejlig billeder. Så tak for det. Og mig er er rosentosset :)

    Knus Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Du vil helt sikkert nyde deres rosenhave, Lise Lotte, men sæt god tid af. Sydhaven er delt op i 4 mindre rosenhaver med hver deres farvetema. I de haver kan man sidde i timevis og bare betragte skønhederne :o)
      Kh Christel

      Slet
  13. Skukke, poetiske roser....går lige i mit rosenhjerte.

    Mange aftenhilsner fra Katinka, der nu næsten smerteligt længes efter svensk midsommer!

    SvarSlet
  14. Velkommen i klubben ;o)
    Der er et stykke tid til. I mellemtiden må vi trøste os med fotoalbummet.

    SvarSlet
  15. Tak for kikket på din blog, selv er jeg nybegynder så godt med inspiration.
    Selv har jeg i år sat klematis dobbelte og enkelte i blå farver der skal også Roser ned ved siden af..til næste år.

    SvarSlet