1. november 2012

Og tiden går sin gang ......


Var i haven i formiddags for at ordne nogle småting. Det blæste en halv pelikan, men det var dejligt, for jeg trængte til at blive frisket lidt op. Jeg gik dog ind, da regnen kom ved et-tiden.

Forårsløgene er for længst kommet i jorden, og i søndags blev slyngrosen bundet op ad det nye espalier. Først havde den dog fået en kraftig studsning.


Vi måtte være to om arbejdet - min mand på en stige og jeg på verandaen. Det var besværligt, men dejligt at få det gjort, og vejret var jo pragtfuldt, selvom det var lidt til den kølige side.

Jeg har flyttet nogle af stauderne fra Barnaby-bedet for at få plads til nye næste år. Blandt andet er de to staudesalvier ('Ostfriesland') flyttet ned foran kastanjehegnet.


Jeg tror, at de vil klæde den mørke valmue ('Black Peony') og den sartgule tallerkensmækker ('Milkmaid'), som også skal være i bedet næste år.

Tallerkensmækkeren takkede af med den første nattefrost. Heldigvis har jeg samlet frø fra den.


Klematisen 'Crystal Fountain', som står op ad kastanjehegnet i venstre side, har en blomsterknop, der indtil videre nægter at overgive sig til frosten ligesom de andre blomsterknopper. Mon den når at springe ud? Jeg er nu lidt skeptisk.


I hjørnebedet foran raftehegnet skyder sommeranemonen, så det er en fryd. Det må være tegn på, at den trives i sit nye bed.


Foran anemonen står den plettede tvetand, jeg fik af Bente (Elmbjerg's Eden) og lyser op med sine hvidbrogede blade. Selvom den er lille, kan den ses helt inde fra stuen. Den er jeg glad for  :o)


Og tiden går sin gang ...... For tre uger siden var efeu-muren fyldt med summende liv.



Nu er der helt stille. Til gengæld er der masser af liv omkring foderautomaterne i den modsatte ende af haven, hvor vinterfodringen er startet.


Her er både blåmejse og musvit i gang med at forsyne sig. Også træløberen har været forbi, men rødhalsen lader vente på sig.

Ønsker jer en god torsdag aften  :o)



14 kommentarer:

  1. Der er stadigvæk livlig aktivitet i jeres have. Du vakte lige min nysgerrighed med udtrykket barnabybed - hvad er det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie.
      Barnaby-bedet er det første staudebed, vi fik i haven. Det er min mand, der har navngivet det efter bedene i de skønne engelske cottagehaver, som kunne ses i tv-serien 'Barnaby' (i hvert fald i de første mange afsnit).
      Hilsen Christel

      Slet
  2. Godaften Christel.Det bliver superflot med den slyngrose til foråret.Godt at i har fået sat den fast.Den lille tvetand har jeg også...håber den vil brede sig.
    Ja! nu er det tid til at fodre alle de små fugle.Fine foderautomater du har.
    Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg, og jeg glæder mig til også at kunne dufte rosen fra verandaen.
      Mon ikke, den vil brede sig? Det tror jeg.
      Det er dejligt med liv i haven. Selv hunden følger med fra sin briks ved vinduet.
      Knus Christel

      Slet
  3. Jeg er ganske sikker på, at klatrerosen bliver superskøn op af det sorte espalier - det glæder jeg mig allerede til at se billeder af til sommer.

    Jeg var også ude at fylde foderautomat i weekenden. Men det har været mørkt hver dag jeg er kommet fra arbejde, så jeg har ikke nået at se fugle. Pønser på at skulle have fat i nogle flere foderpladser inden vinter. Det er jo skønt at se fuglelivet fra de varme stuer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig meget til at se rosen blomstre i højden næste sommer. Og selvfølgelig vil jeg vise billeder.
      Dejligt, at du også fodrer fuglene. Vi følger også med inde fra varmen. Selv hunden sidder på en briks ved vinduet og kigger på :o)

      Slet
  4. Det bliver da superflot at se på til næste år med den slyngende rose! Det må være nogle gamle efeu siden de blomstrer. De vil være smukke i dekoration til jul! Den plettede skal nok brede sig, og ja den lyser godt op i bedene.
    Det er så dejligt med fugleliv i haven, og de kommer i hobetal så snart automaterne bliver fyldt op!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har i hvert fald forventninger til den stakkels rose ;o)
      Efeu-væggen var her, da vi flyttede hertil i 92. Tror, den er fra starten af 80'erne. Ja, det lyder godt, men jeg er ikke så ferm til dekorationer.
      Jeg er glad for den plettede, og vil gerne have mere af den, så den har bare at vokse :o)
      Ja, det er dejligt. Solsorten og rødhalsen (som vi endnu ikke har set i år) plejer at sidde i hækken og vente på mig, når der skal fyldes op med foder. Det er nu lidt hyggeligt.

      Slet
  5. Kære Christel. Hvor ser det skønt ud med den klatrerose. Det bliver godt nok flot. Ja min tallerkensmækker sagde også pludselig tak for i år - havde heldigvis også nået og fået taget frø fra.

    Jeg er så småt begyndt og gøre klar til fuglene. Selvom jeg sidste år næsten fik nok og lovede mig selv, at i år ville jeg holde pause, ja så er jeg med igen i år. Nyder simpelthen fuglelivet i haven. Her er Rødhalsen kommet til gengæld har jeg vist aldrig set en Træløber.

    Ha´ en rigtig god weekend.

    Knus
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg glæder mig til at se den næste sommer.
      Godt, at du fortsætter med at fodre, selvom det kan være et stort arbejde. Her var småfuglene begyndt at komme, så jeg måtte skynde mig at få købt foder.
      Træløberen er så sjov, når den spurter op og ned af de lodrette stammer. Forleden stod én af dem på en stamme 1½ meter fra mig og fulgte med, da jeg fyldte foder op.
      En rigtig god weekend også til dig - og masser af havekram :o)
      Knus Christel

      Slet
  6. Skønt med efterårs/vintersysler i haven.....håber selv at få udrettet lidt i dag. Måske det er tiden at finder fuglefodderet frem også her ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Himøret bliver lidt bedre efter et par timer i haven - også i gråvejr :o)
      Er sikker på, at fuglene vil blive glad for lidt fuldkost ;o)

      Slet
  7. Det bliver da et fantastisk skue når rosen folder sig ud højt oppe på det nye espalie!
    Ostfriesland har jeg sendt lange blike når der er billder af den; den er bare rigtig smuk. Jeg har også en clematis i knop som jeg tog billede af i dag, Mageret Hunt, og venter også spændt på om den "når" det ;)
    Jeg har Rødkælk i haven året rundt og føler mig meget priviligeret, den fylder haverummet med den dejligste sang. Der er kun to måneder jeg ikke fodre fuglene, juli - august. Der gider de ikke spise noget. Det er en stor fornøjelse at betragte dem både indefra og i haven.
    God weekend
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Glæder mig til at se rosen næste år - forventningerne er høje ;o)
      Jeg kan dele 'Ostfriesland' til foråret og give dig en plante, hvis du er interesseret.
      Sjovt med de clematisser.
      Rødkælken er så sød med sine tynde ben. De andre år har den hver dag vinteren igennem siddet i bøgehækken og venter på mig, når jeg fylder op med foder. Om sommeren ser vi den ikke så tit her.
      Tak i lige måde.
      Kram Christel

      Slet