4. oktober 2012

Jeg har givet den en skalle ....

 
..... for der er så meget, jeg gerne vil nå, inden havesæsonen slutter for i år.
 
I søndags blev der knoklet i Staudehaven. Samtlige bede blev renset for ukrudt. Dernæst var det tid til at få plantet nogle af de mange stauder, som stadig stod i deres sorte plastpotter, bla. en ekstra høstfloks 'Europa', en ekstra 'Hesperis', en ekstra Geranium oxonianum 'Walter's Gift' og to hvide akelejer.
 
I 'Græsbedet' til højre for 'miniterrassen' plantede jeg de to Asters 'Cloé' fra Mathildestien og nogle Geranium maculatum 'Vickie Lynn'. 'Vickie Lynn' får de yndigste lyseblå blomster i juni. Nu har dens løv iklædt sig smukke, røde høstfarver. Den skal der helt sikkert plantes flere af i dette bed.
 
Foto af 'Vickie Lynn' i blomst lånt fra www.mathildestien.dk.
Masken havde jeg med hjem fra Sverige som gave til min mand.
 
I bedet blev der desuden lagt løg af Persisk scilla, som pyntede i vindueskarmen sidste vinter.
 
 
Løgene har ligget i skuret siden afblomstring. Jeg kan se, at der endnu er liv, for mange af løgene har spirer, men jeg ved ikke, om det er godt eller skidt, eftersom det er det forkerte tidspunkt?
 
 
I foråret prøvede jeg at forspire hvid Kongelys og glemte så alt om det. Disse tre 'fightere' har til min store glæde overlevet min vanrøgt. De blev plantet ud i det midlertidige bed.
 



Under Hibiscusen i hjørnet af Tørrehaven, hvor floksen 'Rosalinde' før har stået, blev der sat en Lodden Løvefod på hver side af  Studenternellikerne.

(Ups - jeg kan se, at lugejernet har overset en mælkebøtte)
Her skal der desuden lægges løg af Tulipanen 'Black Hero'.

Foto lånt fra www.isabellasmidt.dk
Det var dejligt at få disse opgaver fra hånden.


Mandag stod den på huslige sysler, så jeg kunne få hvilet 'skroget'  :o))

21 kommentarer:

  1. Hvor har du dog haft travlt.... minder mig om at jeg vist hellere på se at få købt de sidste tulipanløg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jah, jeg er også lidt stolt :o)
      Det var måske en god idé, hvis du satser på at have tulipaner i bedet næste år.

      Slet
  2. Kære Christel. Hold op hvor har du været flittig. Ja vi må nyde de sidste dage i haven inden den skal holde pause for i år. Jeg er også i haven og prøver og få flyttet lidt stauder rundt og fjernet ukrudt.

    Ja og så har jeg jo jeg ved ikke hvor mange løg der skal i jorden :)

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Så ved du da også, hvad du skal få tiden til at gå med. Men det er dejligt, når det er gjort.
      God fornøjelse :o)
      Knus Christel

      Slet
  3. Hej Christel.Du har da godt nok været flittig.Men dejligt alt det man når inden vinteren.Og til foråret er man lykkelig for at bedene er plantet til,og løgene er lagt.Jeg er også igang med huslige sysler.Det er blevet forsømt pga.
    alt det havearbejde.God aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nogle gange er det godt at have en deadline, så man får tingene gjort. Og så er det dejligt at have noget at se frem til. Jeg bglæder mig til at se, hvordan bedene tager sig ud næste år.
      God arbejdslyst og god aften også til dig.

      Slet
  4. Hvor har du dog nået meget.
    Gode billeder.
    Ha` en dejlig torsdag aften.

    SvarSlet
  5. Ja det må jeg sige, jeg tilslutter mig de andre, du HAR været flittig. Jeg tror det bliver rigtig godt, det er fine planter, du har sat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth.
      Jeg kan jo næsten ikke vente til næste år :o)

      Slet
  6. Dejligt at du har sådan en energi og får lavet så meget i haven, det er godt at være vinterklar så er starten på foråret kanp så hård hvad angår lugning... ja altså hvis vi ikke får en lun vinter i år...! hvem ved...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så rart, når arbejdet er gjort. Vejret viste sig fra sin gode side: 15 grader og nul regn :o)
      Ja, hvem ved.

      Slet
  7. Sikke en flid. Dejlige ting du har fået fra hånden, tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Nu kan jeg jo nyde resultatet og glæde mig til næste år.
      Selvtak.

      Slet
    2. Lige et PS til Hanne i Tilst. Jeg kan ikke finde din blog. Vil du ikke give mig din webadresse her?

      Slet
  8. Du har godt nok haft travt. Jeg mangler ret meget på min liste inden, der bliver lukket ned for vinteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig over alt det, jeg har nået, men der er stadig meget på listen. Godt, der kommer en havesæson igen næste år.

      Slet
  9. Dejligt at kunne sætte krydser ved de afsluttede opgaver. Efteråret er sandelig meget tydeligt nu og jeg begynder også at føle at jeg halter bagefter. Så er det jo heldigt at vi bare kan starte til foråret der hvor vi bliver "tvunget" til at slippe i efteråret :o)
    Du ønskes en forrygende week-end.

    SvarSlet
  10. Nogle gange er det godt at have vinteren som deadline, og når arbejdet er gjort, kan man gå vinteren i møde med lidt bedre samvittighed. Men du har ret i, at opgaverne ikke løber nogen vegne - de er der stadig til foråret :o)
    Tak. Håber, du får en rigtig god søndag.

    SvarSlet
  11. Det var noget af en omgang og rart for dig at du nu kan læne dig tilbage og nyde det hele.
    Mit eneste mål er at lægge de tulipanløg jeg købte i Holland i sommers samt at tømme og tage krukker ind inden frosten og her satser jeg på at have en månedstid endnu;)
    Rigtig god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er rart at kunne nyde de opgaver, man har fået klaret.
      Det er hyggeligt at lægge løg, synes jeg, og tulipaner er så dejlige. God fornøjelse med 'de hollandske' og tak i lige måde.

      Slet