11. oktober 2012

Havebesøg hos Elmbjergs Eden


I går formiddag tilbragte jeg nogle hyggelige timer hos Bente fra bloggen Elmbjerg's Eden. Først fik jeg en rundvisning i haven. Desværre havde jeg glemt mit kamera, så jeg kan ikke vise billeder fra hendes flotte og frodige have. Jeg kan kun opfordre til at gå ind på Bentes blog ttp://elmbjerg.blogspot.dk/ og se billeder dér.

Efter rundvisningen blev der budt på kaffe og intet mindre end æblekage (selvfølgelig med æbler fra haven). Her sluttede Bentes søde mand, John, sig til os. Vi sad i deres smukke udestue - et perfekt sted at opholde sig på en lidt kølig dag som denne. Her står bl.a. Bentes pelargonier -'pelargoniesamling' kan man vist godt kalde det, og der er mange skønne eksemplarer imellem. Bente var meget gavmild med stiklinger, så dem kan jeg da vise - de blev pottet, så snart jeg kom hjem. Er de ikke fine?


Bente har en svaghed for brogede blade, og det kan jeg godt forstå. Jeg kan ikke huske navnene på de forskellige pelargonier, men der er den lille med de gullige bladribber (Tilføjelse: 'Bornholm' - får røde blomster, der ligner roser) og den blågrønne med de cremegule kanter (hedder vist nok noget i retning af 'Snow on the Mountain') (Tilføjelse: Hedder 'Hills of Snow').


Så er der den med helt hvide kanter (Tilføjelse: 'Herregårdspelargonie') og den med mørke aftegninger.


Og sidst men ikke mindst: Pelargonium Tomentosum med en vidunderlig duft og dunede blade, bløde som fløjl.


Jeg er super glad for dem alle - måske er kimen lagt til en samling også hos mig?

Egentlig skulle jeg forbi Bente for at aflevere en Bjergmynte, en floks og nogle valmuefrø. Men da jeg kørte derfra, følte jeg det, som havde det været juleaften - jeg var begavet ud over alle grænser. Der var så mange dejlige planter i hendes have, og Bente delte gavmildt ud af herlighederne. Se bare her:


En six-pack med små planter (Heuchera, Vedbend-Torskemund, tror jeg nok, og 4 forskellige Sankt Hansurt, bl.a. en med hvidbrogede blade og en med limegule blomster), bunddække med hvidbrogede blade (Plettet Tvetand, tror jeg, tre forskellige - de blev fluks sat i bedet ved raftehegnet), en Sommerfuglebusk (sat i potte), en Geranium - den med de store blade på billedet (sat i potte), en jordbærplante (sat i potte), nogle Storkenæb ('Rose Clair' mener jeg - sat under syrenerne) og stiklinger fra en Sankt Hansurt, som foreløbig er sat i vand.

Tusinde tak, Bente, for alle de planter, min have er blevet beriget med, og tak til både dig og John for jeres gæstfrihed. Det har været en fornøjelse at møde jer begge - hvis der ikke havde været andre gøremål, vi alle skulle videre til den dag, havde vi sikkert siddet i udestuen og snakket endnu  ;o)

10 kommentarer:

  1. Hej Christel
    Hvor er de altså yndige, de fine pelargonia. Flere har jeg aldrig set før. Sikken skøn gaveregn fra Bente :-) Du har fået til et helt lille bed!
    Der er så mange søde mennesker bag havebloggene :-)
    Rigtig hyggelig aften,
    Knus
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, er de ikke yndige? Jeg er også helt solgt.
      Det er helt vildt, så meget jeg fik med hjem. Sikken en gavmildhed.
      Havemennesker og -bloggere er nogle dejlige mennesker - godt, at være en del af blogland :o))
      Tak i lige måde.
      Knus Christel

      Slet
  2. Hej Christel.Ja! som Rose skriver,så er der så mange gavmilde bloggere.Dejlige planter du har fået.Har også selv fået pelargonia af Bente til plantemarket i Lyngby.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er helt overvældende. Her får man inspiration, motivation, gode råd og ikke mindst gaver.
      De små pelargonier er noget af det yndigste. Kan godt forstå, at Bente samler på dem. Du har også nogle fine af slagsen, kan jeg huske fra din blog, men man kan altid bruge én til, ikke sandt?
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hej igen Christel - Jeg vil prøve at hjælpe lidt med navnene.
    Øverste billed: forrest tv hedder »Bornholm« får røde blomster, der ligner roser.
    th. Den med lidt gullige hedder misvisende »Hills of snow«.
    Den i midten mangler jeg navn på.
    Bagerst tv. er »Herregårdspelargonie« og th. P. Tomentosum.
    Jeg mener den geranium med de store blade hedder »Katherine Adele« , men er i tvivl, så den må jeg komme tilbage til.
    Det lyder til, at du er nødt til at komme tilbage og kigge mere inderligt på mine pelargonier! Eller må jeg have en »doggy-bag« med næste gang vi ses!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for hjælpen, Bente. Jeg tilføjer lige navnene. (Hi hi - jeg kunne huske noget med bjerge og sne).
      Jeg kommer da gerne tilbage og kigger mere på dine smukke pelargonier - men først glæder jeg mig til dit besøg hos mig :o)

      Slet
  4. Sikken du er blevet begavet med både pelargonier og haveplanter fra Bente. Hun er altid en glad giver, og det har garanteret været et hyggeligt besøg. Ærgerligt at du havde glemt kameraet, det er altid sjovt at se en have gennem en andens linse. Men jeg har nu set, at det er noget, der ofte sker rundt om på bloggene, så du er ikke ene om det. Jeg glemmer ikke at tage kameraet med, men glemmer at tage billeder :)
    Held og lykke med alle de dejlige planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var helt overvældende.
      Jeg ærgrer mig helt vildt, men har tænkt mig at bruge det som påskud til et nyt besøg hos Bente næste år ;o)
      Tak - de fleste er allerede sat i jorden. De sidste når jeg sikkert i weekenden.

      Slet
  5. Det ser ud som I begge har haft et meget udbytterigt og hyggeligt møde og jeg tror også at Bente er i fuld gang med at gøre alle os havebloggere til pelargonieelskere. Jeg fik fx den dunbløde pelargonie af Bente da vi var på Samsø i foråret, og netop idag stod jeg og aede den og nød at den var blevet så fin. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en super hyggelig formiddag.
      Bente har så mange smukke pelargonier, at man ikke kan undgå at falde for nogle af dem.
      P. Tomentosum kan man slet ikke lade være med at røre ved :o)

      Slet