7. oktober 2012

En skalle mere og netshopping

 
Så har den fået en skalle mere  :o)
 
Endelig har jeg kunnet høste frø fra min opiumvalmue. Nogle af frøene blev drysset i 'Græsbedet'. Her er en collage med de blomster, som gerne skulle pynte i 'Græsbedet' næste år (ud over Persisk scilla, som allerede blomstrer i april).
 
Opiumvalmue, Storkenæb 'Vickie Lynn' (foto lånt fra www.mathildestien.dk),
Asters 'Cloé' og Miscanthus (fotos lånt fra nettet)
 
De stauder, jeg har sået direkte i bedene, har jeg også prøvet at så i potter. Men hvor stiller man potterne om vinteren, når man ikke er den lykkelige ejer af et drivhus? Godt spørgsmål - kræver søgning på nettet. Heldigvis fandt jeg en god idé på bloggen 'Hanne i haven' (tak, Hanne). Ud at købe loddekolbe og plastkasser og i gang med at lodde huller i bund og låg på plastkasserne, der nu skal fungere som drivhuse.


Gad vide, om der er huller nok i låget?

Pladsen under halvtaget ved skuret skal ryddes, så vi kan få plads til vinterbrænde. Her står de igangværende projekter på rad og række. 'Drivhusene' er klar og skal nu bare stilles ud i haven. De korte lister til rosenespalieret er malet færdig. Yderst til højre står en bordplade fra et gammelt havebord. Pladen skal slibes og males sort, og så skal jeg finde et 'understel' til den.




De lange lister til rosenespalieret har netop fået sidste lag maling. På grund af det ustadige vejr er de blevet flyttet indenfor. I dag, søndag, skal espalieret skal sættes op.















Der har også været lidt tid ved PC'en, og jeg har selvfølgelig ikke kunnet dy mig for at købe lidt forårsløg på nettet. Her er, hvad jeg har købt. Er de ikke smukke?

 Tulipan 'Ronaldo', Pinselilje 'Cheerfulness', Påskelilje 'Thalia'
og Tulipan 'Black Hero'. (Fotos lånt fra www.isabellasmidt.dk).

Nu skal min mand og jeg i gang i haven. Som nævnt skal espalieret sættes op. Derudover skal vi have flyttet en rhododendron og plantet flere planter. Bl.a. det, der er i denne æske.


Håber, at vi når det hele.

16 kommentarer:

  1. Hej Christel.Hold da helt op.Sikke en masse projekter i har gang i.Men det er også dejligt at få det hele på plads inden vinteren.Er spændt på om de plastkaseer fungerer.Og er også spændt på at se espalieret.Hvad skal der gro op af det?Jeg har også en del tulipaner jeg skal have lagt i jorden.Så nu vil jeg i havenmedens vejret er godt.Rigtig søndag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Ja, der har været en del på det sidste, men det er rart endelig at få det klaret. Kan se i dit indlæg søndag, at du også har været flittig.
      Jeg er også ret spændt på de plastkasser. Håber, at det fungerer.
      Vi har en klatrerose ('Splendens'), som skal svøbe sine lange arme omkring espalieret. Jeg viser det selvfølgelig i et indlæg.
      God fornøjelse med løglægningen - det er nu en hyggelig beskæftigelse, synes jeg :o)

      Slet
  2. Jeg skal love for, at der er gang i projekterne hos jer. Jeg er spændt på at se espalieret sat op, måske kan jeg bruge en idé her hos mig.
    Det er også spændende, hvad der er i kassen fra pæoneksperten.
    Black Hero satte jeg sidste efterår, den er skøn, jeg håber, den kommer igen næste år.
    God arbejdslyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Maling af espalieret har trukket ud pga. vejret, så det måtte rykkes indendørs, så det kunne blive færdigt.
      Jeg viser det selvfølgelig i et indlæg snart. Så får du også at se, hvad jeg har købt hos Pæonsekperten.
      Det lyder godt - glæder mig til at se Black Hero i haven til foråret.
      Tak - og i lige måde.

      Slet
  3. Hej Christel
    Det er flot nået, da det jo heller ikke just har været det bedste havevejr med al den regn. Spændt på om der kommer frost sidst på ugen.
    Vickie lynn har den sødeste sarte lilla. Den hvide Asters er også yndig og den mørke valmue. Den har jeg fået frø af fra Susanne -Landliv og glæder mig til udspring. Det bliver flot i græsbedet.
    Jeg elsker også at kunne genbruge noget og bordpladen er lækker med tremmer, så håber du hurtigt finder noget der passer.
    Rigtig stort espalie du får lavet dig der - jeg kan rigtig se for mig hvor flot det bliver med roser henover :-)
    Skønne tulipaner! Jeg har også lagt i dag i højbedet.
    God havelyst,
    Knus Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha nej - frost gider vi ikke endnu ;o)
      Det er sjovt at sætte blomsterne sammen i en collage. På billederne synes jeg, det er en god sammensætning. Nu glæder jeg mig til at se det i virkeligheden.
      Bordpladen er fra vores allerførste havebord tilbage i firserne (tænk, at man er blevet så gammel). Men den fejler ikke noget, så det vlle være synd at smide den ud.
      Espalieret skal sættes på verandagelænderet og derfor passe i størrelse, men det viser jeg snart i et indlæg.
      Håber, du har haft en dejlig weekend i haven.
      Masser af kram herfra :o)

      Slet
  4. Hold da fast i har travlt, sikke meget i har nået. Uha jeg kom også til at klikke ind hos isabellas, det er altså nogle smukke blomsterløg du har købt.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Anne-Mette.
      Ja, vi har haft travlt for at nå det hele inden vinteren.
      Jeg glæder mig meget til at se de indkøbte tulipaner og narcisser i blomst til foråret. Godt at have noget at se frem til.
      Knus Christel

      Slet
  5. Sikke meget I har nået idag. Jeg har bare hygget med ingenting og et indlæg på bloggen, i det dejlige vejr. Håber vejret er med mig, når jeg skal rydde op i mine krukker.... Har faktisk også et espalier jeg har glemt....Og forårsløgene....
    Uh, nu får jeg helt stress over alt det jeg burde have nået....

    SvarSlet
    Svar
    1. Stress kan ikke bruges til noget, og arbejdet render ingen vegne, så bare rolig. Du skal såmænd nok nå det hele. Der skal også være tid til at slappe af og nyde livet.

      Slet
  6. Hold da op hvor er I effektive :-) Det er dejligt med ting som kommer af vejen på denne årstid.
    Og velbekomme, du er selvfølgelig meget velkommen til at bruge fiffet med plastikkasserne. Det ser fint ud med hullerne i låget.
    Men jeg vil lige tilføje at hvis de ikke står meget beskyttet skal du lægge en lille flise eller sten ovenpå dem, hvis det blæser meget. Det bliver et værre rod hvis de vælter rundt. Mine står i meget læ, så jeg har aldrig behøvet gøre det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pga. vejret har bl.a. malearbejdet trukket ud alt for længe, så det måtte flyttes indendørs. Det er nemlig dejligt at få det afsluttet inden vinteren.
      Tak for dine gode tip, Hanne. Og tak for dit gode råd her - så langt har jeg jo ikke lige tænkt. Tror du, at der er huller nok i låget (5 stk. i hver ende)? I går så jeg, at Digitalisfrø og frø af Kæmpevalmue allerede spirer. Er det bedst at lade dem stå til foråret eller prikle dem inden vinteren?

      Slet
  7. Jeg skal da lige love for, der sker noget på parcellen hos jer! Det er spændende og jeg er også vild med Hannes mini-drivhuse! Smart idé og hjælper jo meget, når man ikke kan have plads til alt indendøre.
    Sikke nogle lækre løg du har fået fingre i og hvor de klær' hinanden.
    Nåe vi kan jo tales ved på onsdag.
    Hav en god dag......

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi forsøger at blive færdige med de igangværende projekter inden vinteren. Det er dejligt, når det er gjort, men lige nu er jeg både træt og øm.
      Jeg glæder mig meget til at se dig på onsdag :o)

      Slet
  8. Kære Christel. Sikke dog en masse du/I har nået. Det er nu alligevel en skøn tid her også. Jeg graver lidt stauder op, så der er plads til lidt roser. Er begyndt og så stauder, så skal jeg ikke det i foråret, der er så meget andet. Det ser godt ud det I har gang i.

    Knus Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lise Lotte.
      Ja, jeg synes også, at det er dejligt at gøre bedene klar til næste sæson. Og roser kan man vel heller ikke få for mange af, vel ;o) Det lyder spændende med staudefrøsåningen. Digitalisfrøene, som jeg fik af dig, og som jeg såede i potter, spirer nu :o)) (Dem i bedet gør ikke).
      Kh Christel

      Slet