26. september 2012

Plantning i 'Paradisbedet'

Jeg ved godt, at jeg havde lovet to indlæg mere fra Sverige, og de skal nok komme, men endelig fik jeg sat stauder i Paradisbedet (med hjælp fra min søde mand), og det må jeg altså lige vise, selvom det ikke ser ud af noget særligt lige nu  :o)

Bedet er ca. 3 x 2,5 meter, og det så sådan ud før plantningen i går:


Ud over Paradisæbletræet stod der en Miscanthus 'Kleine Silberspinne', en Geranium 'Rozanne', Bjergmynte og en taks. Alt sammen plantet i efteråret 2011. Taksen var tænkt som bedets stedsegrønne indslag klippet i kugleform, men nu jeg er ikke helt sikker på, at den får lov til at blive. Vi får se.

Den tunge lerjord var i forvejen blevet tilsat grus og kompost, og i nogle af plantehullerne blev der lagt grus i bunden som dræn. Bedet blev delt op i kvadrater (eller noget, der ligner) for at gøre det mere overskueligt.


Der blev plantet Akeleje (blå, fyldt), Gyldenrisasters, Høstfloks 'Rosalinde', Eng-Storkenæb 'Plenum Album', Gul Katteurt, Hvid Haveklinte og Daglilje 'Light The Way'. Der blev også sået Digitalis (hvid), Akeleje (gul, langsporet) og Hvid Judaspenge. Alle frø er bloggaver  :o))  Desuden er der sat plads af til en Pæon 'Immaculée' (er bestilt) samt nogle Iris sibirica (leder efter den sort, der hedder 'Welcome Return'). Jeg glæder mig til at se, om missionen er lykkedes - men det finder jeg jo først ud af næste år  :o)

Høstfloksen 'Rosalinde' har jeg vist billeder af i tidligere indlæg (kan ses her). Den er flyttet fra hjørnet med Hibiscusen, hvor der nu ser sådan ud (beklager den dårlige billedkvalitet):



Under Hibiscusen står der nu kun to Studenternelliker. De har mørkerøde blomster og rødligt løv, som man måske kan ane på billedet. Jeg har samlet frø fra disse studenternelliker og fik strøet frøene ud sammen med valmuefrø doneret af Marianne med bloggen 'Den helbredende have'. Valmuen er fyldt og meget rød - den kaldes 'Svigermors valmuedrøn'  :o))  Måske drysser jeg også nogle valmuefrø ved brombærbusken.

Det blev halvsent inden plantearbejde og frøsåning var færdiggjort, og så begyndte det at regne. Faktisk har det regnet lige siden. Jeg håber ikke, at de nysåede blomsterfrø bliver skyllet helt væk.

På den modsatte side af kastanjehegnet ved Paradisbedet blev der i august plantet en Clematis 'Crystal Fountain'. Den ser ud til at trives fint og står med fine blomsterknopper.


Til slut lige et foto af min faste eftermiddagsdate gennem de sidste 13½ år (Obs: det er ikke hesten, der er lille, men vinduet, der sidder højt  :o))


Ha' en rigtig god aften.

11 kommentarer:

  1. Det blev rigtigt godt og en god ide er det, at dele bedet op, så man er sikker på, hvad der er sået hvor!
    Jeg har også fået svigermors valmuedrøn af Marianne, og glæder mig allerede til næste år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også til at se de 'knaldrøde' valmuer fra Marianne næste år.
      Og ja - klog af skade ved jeg, at man hurtigt glemmer :o)
      Knus Christel

      PS: Er du stadig interesseret i bjergmynte? Jeg har én, du gerne må få.

      Slet
  2. Hej Christel.Jeg er sikker på at det bliver et flot bed til foråret.
    God ide med at dele beddet op.Drysser du også akelejefrø ud?
    Og sikke en sød hest der lige titter op.Godaften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det håber jeg.
      Jeg ved, at jeg hurtigt glemmer, hvad der står hvor. Akelejefrøene har jeg bare drysset ud og så drysset en smule jord over.
      Ja, ham er jeg glad for.
      Ha' en rigtig god dag.

      Slet
  3. Hej Christel
    Det skal nok blive godt med de fine planter og det du har sået. Smart at dele op i kvadrater, det har jeg ikke set før, god idé. Til næste år er der ingen sort jord mere, det har du sørget for.
    Dejligt med sådan en sød eftermiddagsdate :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber da, at det bliver godt, og at regnen ikke har skyllet frøene væk.
      Jeg var helt rundtosset af at flytte rundt på potter i det bare bed og forestille mig resultatet. Det blev mere overskueligt for mig at dele bedet op. Men det er nok bare, fordi jeg er så urutineret udi plantningens kunst :o))
      Ja, ham er jeg rigtig glad for.

      Slet
  4. Hvor er det en god ide at dele bedet op i kvadrater (det ser jeg nu at Lisbeth også synes;)) Har du overvejet at flytte taksen over i kvadratet ved indgangen, det tror jeg vil blive flot med en kugle dér.
    Det er dejligt at blive færdig med et bed og det lyder som om der bliver masser af blomster i til næste år.
    Din eftermiddagsdate er både sød og smuk:o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg brugte en del tid på at flytte rundt på potter og tomme felter (til såning), men havde svært ved at forestille mig det færdige resultat, så noget måtte jeg jo finde på :o) Jeg håber, at det bliver godt.
      God idé at sætte takskuglen ved indgangen. Gyldenrisen er plantet dér med plads til pæonen ved siden af, men jeg skriver idéen ned, så jeg kan huske det, når det bliver aktuelt.

      Slet
    2. Ups - dér var jeg lige lidt for hurtig. Mangler en sætning:
      Tak. Ham er jeg også meget glad for.

      Slet
  5. Et rigtig fint bed, så flot mod kastanjehegnet.
    Hilsen Marthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marthe.
      Nu kan jeg jo kun krydse fingre og håbe, at det bliver godt.
      Ønsker dig en rigtig god dag.
      Hilsen Christel

      Slet