3. september 2012

Mathildestien

I forrige uge var jeg til Åbenthus-dag på Caroline Mathildestiens Planteskole i Vedbæk. Birgit Reimer, som ejer planteskolen, er ved at ændre i sortimentet og sælger derfor ud af flere staudegrupper til en fordelagtig pris, og endnu en gang lod jeg mig friste og fik hjembragt mere, end jeg liiige havde planlagt. Her er det, der var i 'godteposen':

 
2 stk. Aster lateriflorus 'Cloé'
4 stk. Blåkant 'Walker's Low' (nedsat til 15 kr.)
3 stk. Gyldenrisasters
2 stk. Pragtskær 'Floristan violet' (gratis)
2 stk. ukendte planter (gratis)
3 stk. Daglilje 'Light The Way'
 
Ved de to ukendte planter lå en seddel med teksten 'Pamina'. Det skulle altså være en høstfloks. Men jeg er begyndt at tvivle. Er der nogen, der kan se, om det er rigtigt? Bladene er lidt lodne og ser sådan ud:



Mathildestien holder de sidste Åbenthus-dage for i år den 5.-6. samt den 19.-20. september. Et besøg kan bestemt anbefales. (se mere på http://www.mathildestien.dk).

21 kommentarer:

  1. Hej Christel
    Dejligt plantekup du fik gjort og tak for tipset med de kommende åbent hus dage.
    Jeg tænkte på Høstanemone, da jeg så bladene og navnet Pamina,
    Knus
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Tak og selvtak :o)
      Så er det måske alligevel rigtig nok, at det er Pamina. Det ville være dejligt :o)
      Knus Christel

      Slet
  2. hej Christel.Det var da nogle fine ting du fik reddet dig.Jeg synes bladene ligner storkenæb?Men det finder du ud af til næste år.Hvis jeg får tid,midt i
    alt det vi har gang i-så kan det da godt være at jeg lige smutter op og ser om der noget jeg ikke kan leve foruden.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Jeg synes nemlig også, at det ligner storkenæb-blade, derfor blev jeg i tvivl. Men Rose mener, at det er Pamina, så jeg håber, at sedlen lå det rigtige sted.
      Et besøg kan anbefales, hvis du får tid.
      Ha' en god aften.
      Christel

      Slet
  3. Mit bud er at det drejer sig om stjerneskærm, men det får vi at vide næste år

    Kirsten Odense

    SvarSlet
  4. Hej Kirsten.
    Du har ret - intet er helt sikkert, før den har blomstret :o)
    Hilsen Christel

    SvarSlet
  5. De høstanemoner jeg kender til har mere markante spidser på bladene - disse virker for afrundede synes jeg, dog uden at være ekspert på sagen.
    Vi må se løsningen på mysteriet til næste år her på bloggen.
    Jeg har været hos Mathildestien i år og har lige fået iris sib. fra England, så jeg må vist lige styre mig lidt med indkøbene - så jeg står over :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi må nok vente med løsningen til næste år. Jeg skal nok sætte et billede på bloggen.
      Der kommer sikkert også åbenthus-dage næste år :o)

      Slet
  6. Lækkert med så mange fine planter. Jeg er ikke i tvivl om, at det er storkenæb, du viser. Pamina er en høstanemone, og bladene ser slet ikke sådan ud, som det du viser. Så mit bud er storkenæb.
    Tænk at få gratis planter, det er da ikke dårligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg er også bange for, at den seddel lå det forkerte sted. Nå pyt - storkenæb kan man ikke få for mange af, vel?
      Nej, det er ikke så ringe endda med gratis planter :o)

      Slet
  7. Åhh der må jeg ud! Synes det er så trist at der er lukket for alm. salg, det er sådan et dejligt sted med skønne planter. Har købt masser af Geranier derude. Og man kan da aldrig få for mange planter ;o)
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er et dejligt sted. Jeg kommer til mange af Åbenthus-arrangementerne - kan ikke lade være :o)
      Sådan tænker jeg også rigtig tit, når jeg står ude på planteskoler, -markeder etc. Men det er en dyr fornøjelse ;o)
      Knus Christel

      Slet
  8. Mit bud er også storkenæb, jeg har en der ligner utroligt meget på bladene. Men helt sikker er jeg ikke! For jeg synes mine blade er mere gullige i det. Nå, det bliver spændende hvilket bud, der kommer til at passe!
    Men dejligt planter du fik ned i kurven....

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for budet, Bente. Jeg hælder også mest til storkenæb. Nu bliver de to planter sat i et bed og så må vi se. Jeg sætter fotos af næste års blomstring på bloggen.
      Tak. Mine planteplaner må gang på gang ændres, når jeg lader mig friste, men pyt :o)

      Slet
  9. Åh ja, der er skønt hos Birgit, som er min gode haveven. Vi holder sammen med Anne Stine Stauder et fælles arrangement hos Birgit næste sensommer - det glæder vi os til.

    Du har fået en Geranium x oxonianum med hjem. Sorten må du vente med at få at vide, til den blomstrer ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for et kvalificeret bud på 'den ukendte'. Jeg må væbne mig med tålmodighed.
      Jeg kan rigtig godt lide at komme hos Birgit på Mathildestien. Det lyder godt med et fællesarrangement næste år. Er der sat dato på allerede?
      Knus Christel

      Slet
    2. Ja, det bliver på Havens dag (som er i morgen i år).

      Kh. Marlene

      Slet
    3. Det bliver faktisk hele weekenden, glemte jeg at skrive - altså både lørdag og søndag :-)

      Slet
    4. Jeg vil fluks notere det i min kalender :o)

      Slet
  10. Hvor har du fået mange skønne planter med hjem.
    Held og lykke med det hele.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Nu er planen for den kommende staudehave endelig ved at tage form, og vi regner med at gå i gang til oktober. Jeg glæder mig :o)
      God weekend.

      Slet