30. september 2012

Efterårsrødmen og pelargonierust


Mens nogle bloggere har været på plantemarked i Lyngby, har jeg knoklet i haven. Mere om det én af de nærmeste dage. Her kommer lidt efterårsstemning, for hvert år betages jeg af de smukke farver, naturen skaber. Jeg har fanget nogle af de røde efterårsfarver i haven.

I indgangsbedet er Guldjordbæren begyndt at skifte farve. Spirea japonica 'Little Princess' står og pynter med sit smukke efterårsløv, mens de smukke mørke aftegninger på løvet fra Geranium phaeum 'Samobor' pynter hele året.


Paradisæblernes røde farve er blevet dybere og mere intens - de bliver bare smukkere og smukkere.


Jeg bliver aldrig træt af at betragte Vildvinens farvespil mellem de grønne og røde toner. Disse billeder er taget den 26. september i gråvejr.



Sådan så det ud i solskin i dag.

















På skråningen  er der kun plantet stedsegrønt. Her giver Thujaen med sin gul-grønne farve modspil til de røde efterårsfarver. På én eller anden måde giver det grønne ro for øjet.


Lidt mere af det røde! Pelargonier bryder sig som bekendt ikke om fugt - heller ikke mine. Grundet den megen regn har de fået pelargonierust. Det viser sig som rustrøde pletter på undersiden af bladene. Da de skulle flyttes indendøre sidste fredag, blev alle inficerede blade derfor klippet af, så nu ligner de 'en dårlig dag hos frisøren'  ;o)  Vinteren over står de i et køligt værelse. Håber, at de kommer sig og bliver fine igen næste år efter deres skønhedssøvn.


Til slut endnu én af de spiselige i vindueskarmen. En gave fra min dejlige datter - en orange chili.


Måske kan den hjælpe os med at holde varmen til vinter  ;o))



24 kommentarer:

  1. Wauw nogle skønne efterårsbilleder! Sikke den røde farve matcher på alle billederne. Virkelig smukt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Efterårets farver er fantatiske :o)

      Slet
  2. Godaften Christel.Dejlige billeder af efterårets smukke farver.Da jeg kørte hjem efter plantemarket i Lyngby,kom jeg forbi et langt hegn med de smukkeste farver.Det nød jeg!Har lige lavet et indlæg derfra.Ærgeligt med dine pelargonia.Men det er heldigvis let at lave nye stiklinger.
    Rigtig god aften til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, efterårets farver er fantastiske.
      Jeg ville gerne have været i Lyngby og hilse på jer andre, men jeg syntes, at jeg var kommet lidt langt bagud med haven, så jeg har knoklet derude i dag og er ret glad for det, jeg har nået.
      Ærgerligt ja, den var så flot :o(

      Slet
  3. Køb noget middel mod rust til roser .....det tager osse rusten på pelargonierne

    Selvom du har klippet alle blade af ligger alle rustsporer i jorden og på potten
    Jeg har et år haft voldsom rustangreb på alle mine pelargonier , men med hjælp af det middel blev alle planter reddet for fremtiden
    så sprøjt potte og jord samt den afribbet plante
    (du har gjort det rigtige med at rippe planten )

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet. Jeg prøver :o)

      Slet
    2. PS: Fin hjemmeside I har - og en dejlig have :o)

      Slet
  4. Vildvinen er utrolig smuk nu. Kønne efterårsfarver du viser, men det er en skam med pelargonierne.
    Venter spændt på at høre, hvad du har knoklet med i haven i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vinen er smuk, og jeg kan se hele muren fra mit vindue ved køkkenvasken :o)
      Er blevet rådet til at sprøjte pelargonierne, så det prøver jeg - og håber.
      Jeg er ret glad for det, jeg har nået i dag, og skal nok skrive om det i mit næste indlæg. Var ellers tæt på at give efter for fristelsen og tage på plantemarked i Lyngby.

      Slet
  5. Klatrevinen kan virkelig vise os efterårets skønhed. Min klatrevin er nu ikke særlig rød endnu, men det kommer nok inden for de næste par uger.

    Kan man mon sprøjte stokroserne med noget rustmiddel? Jeg har kun hørt at det ikke var lovligt i Danmark længere, men det var også fra en landmand, som nok tænker mere i afgrøder end haven:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har et svampemiddel til roser stående og vil efter råd prøve at sprøjte med det. Og så må jeg jo bare håbe :o)

      Slet
  6. jo da, der er stadigvæk dejlige ting at se i haven. Jeg har været til frisør i dag, synes lidt - at jeg ligner dine Pelargonier, men jeg tror ikke at jeg har rust, så der er vel håb endnu - hi hi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi hi :o)) Har du måske overvejet at skifte frisør?

      Slet
  7. Nogle dejlige efterårsbilleder du viser :o)
    Jeg må vist hellere følge lidt med herinde... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Du er hjerteligt velkommen :o)

      Slet
  8. Jeg er helt sløj med din vildvin er det Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii'?
    Det var den jeg oprindelig ønskede mig, men nu hvor jeg har den lidt mere almindelige - er jeg nu også glad for den. Den du har minder mig om alle de smukke facader i København, som jeg altid har elsket for deres smukke farvespil.
    Skulle du en dag få en plante for meget kunne vi måske bytte til noget andet?
    Den er lidt sjælden - i hvert fald her i området.

    tak fordi du følger med på min blog. Jeg lægger dig lige ind i min blogroll også.

    :)
    Rigtig god weekend.
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det. Jeg kan desværre ikke prale med, at det er et bevidst valg, for da den blev plantet, var målet udelukkende, at den skulle kunne dække en knap så køn mur uden for vores køkkenvindue. Hvis den kan formeres, kan jeg gøre et forsøg, så kan du få en plante.
      Herligt, at jeg er kommet på din blogroll. Og tak :o)
      Ønsker dig en god (have-)søndag :o)
      Hilsen Christel

      Slet
  9. There's definately a lot to find out about this subject. I really like all the points you made.

    Also visit my website :: click next

    SvarSlet
  10. Magnificent goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just
    too fantastic. I actually like what you have acquired here, certainly like what you're saying and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it sensible. I can not wait to read far more from you. This is really a great site.

    my weblog ... more about
    Also see my website: view next

    SvarSlet
  11. It's in point of fact a nice and useful piece of info. I'm glad that you simply shared this
    useful information with us. Please keep us up to date like this.
    Thanks for sharing.

    Feel free to visit my blog post: view more about

    SvarSlet
  12. Hi! I could have sworn I've been to this website before but after browsing through a few of the posts I realized it's
    new to me. Anyhow, I'm certainly happy I discovered it and I'll be bookmarking it and checking back often!


    Here is my blog :: more

    SvarSlet
  13. Hmm it seems like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess I'll just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your
    blog. I as well am an aspiring blog blogger but I'm still new to the whole thing. Do you have any tips and hints for rookie blog writers? I'd genuinely appreciate it.


    My webpage; view

    SvarSlet