24. august 2012

Påfuglen og Postmand Per plus 'gødningste'


Lise Lotte fra bloggen 'Påfuglens hemmelighed' er et gavmildt menneske, som deler ud af de frø, hun samler i sin have. I sidste uge skrev jeg på hendes blog nogle ønsker på staudefrø, og i dag kom Postmand Per så med en kuvert indeholdende de ønskede frø:


Som det første i morgen tidlig skal jeg ud og drysse frø :o) Tusind tak, Lise Lotte.

I år har jeg prøvet at vande roserne med 'gødningste'. Dette laver jeg ved at tage nogle hestepærer, lægge dem i en spand og dække dem med vand. Spanden lader jeg stå i 10-12 dage, hvorefter vandet sies fra og hældes på en plastflaske. Ved brug fortynder jeg ca. 1 dl gødningsvand med ca. 2 liter vand - dette er den såkaldte 'gødningste'. Jeg vander roserne med 'teen' sådan ca. hver 3. uge (eller når jeg husker det) og er ikke i tvivl om, at det virker. For det første har alle roserne haft betydeligt flere blomster i år i forhold til tidligere år, og flere af dem har skudt meget kraftige stængler.

Her er det 'James Galway', som har skudt 2 meter høje stængler, som jeg skal have bundet op (og ja, verandaen er færdigmalet, men det vender jeg tilbage til i et kommende indlæg)



Og her er det to af flere nye skud hos 'Louise Bugnet', som står i en potte. Skuddene er meget kraftigere, end de plejer at være, og fyldt med knopper. På det første billede kan man se en af de gamle stængler i baggrunden - læg mærke til, hvor kraftig den nye stængel er i forhold til den gamle



Sidste vinter har jeg prøvet at overvintre pelargonier for første gang. Planterne var ikke særlig store, da jeg købte dem sidste år, men i år har de også smagt 'gødningsteen' og er blevet ret flotte, hvis jeg selv må sige det



Jeg ved ikke, hvilken sort det er,  men synes, det ligner en 'Markaryd' (tror jeg, den hedder). Uanset navnet er den ret køn



Nu skal roserne jo ikke gødes mere i år, men næste år bliver der helt sikkert brygget 'te' igen :o)

10 kommentarer:

  1. Det var da en dejlig fortælling. At Lise Lotte er »gave«mild, er jeg ikke i tvivl om. Det søde menneske!
    Men din opskrift på gødnings-te er da genial. Har allerede planlagt en tur ud til Dyrehaven, hvor man altid kan finde hestepærer. Det skal da ihverfald prøves af og man kan se en tydelig forskel alene på dine roser. Men da også på dine pelargonier, som er meget blomsterrige.
    TAK for et godt råd.......;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er sødt af Lise Lotte at glæde os andre med frø.
      Selvtak. Jeg synes, det er rimelig nemt med den 'te', og så er det jo dejligt, at den virker efter hensigten :o)

      Slet
  2. Dejligt med frø fra søde Lise Lotte, så kan du rigtig få endnu flere blomster til næste år. Hvor har du opskriften med gødningste fra, det lyder da som en rigtig god idé. Din roser ser i hvert fald sunde og fine ud, det samme skal jeg love for, at din pelargonie gør. Har du prøvet gødningsteen på andre planter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er sødt af Lise Lotte. Det er ikke sikkert, at der kommer blomster allerede næste år, måske først året efter, men jo før frøene bliver sået, jo større er chancen.
      Jeg mener, at jeg hørte om 'teen' i en engelsk haveudsendelse, som jeg så på DVD sidste år. I bogen "Tasha Tudors have" er det også beskrevet, dog lavet på gødning fra geder. Hun vandede sine Digitalis med det, og de var fantastiske, så mon ikke det kan bruges til visse stauder og sommerblomster - planter, der har brug for megen næring? Jeg har da tænkt mig at prøve næste år :o)

      Slet
  3. Rart med frø man bare kan så ud nu. Så får du nok mange ny planter næste år.
    Hvor er dine pelargonier smukke.
    Ha´ en god eftermiddag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med frø. Hvis jeg sår dem nu, er der chance for blomstring næste år. Ellers må jeg væbne mig med tålmodighed og vente til året efter.
      Tak, jeg er også glad for dem.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Interessant opskrift på gødningsthe, min nabo har heste så det vil være let for mig at prøve det næste år.

    Ha´ en god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er rimelig nemt, og kan kun sige: Prøv det :o)
      God søndag også til dig.

      Slet
  5. Hej Christel
    Hvor var det dejligt at hilse på dig hos Signe :-) Din opskrift vil jeg straks tage til mig - fantastisk som de blomstrer!
    Håber vi ses ved en anden lejlighed igen,
    Kram Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Tak, ILM. Og hyggeligt også at hilse på Kjeld. Det var da en rigtig hyggelig dag. Dejligt at være sammen med andre, der deler samme interesse :o)
      Mht. gødningsteen: Prøøøøv det. Det er rimeligt nemt at have med at gøre, også når man ikke har så mange kræfter.
      Knus Christel

      Slet