30. august 2012

Havekaffe og motivation


Også jeg er én af de heldige, som var på besøg hos Signe i søndags. Det var bestemt en oplevelse af de gode. Dels var det sjovt at opleve Signes have i virkeligheden, og derudover var det dejligt at møde både Signe, nogle af de andre havebloggere samt andre haveentusiaster og så bare snakke, snakke og snakke om have, have og atter have  :o))

Straks man går igennem den hvide låge til Signes kolonihave føler man sig godt tilpas. Haven er hyggelig og fyldt med dejlige blomster, og så kan man vel ikke undgå at være bare lidt imponeret over, hvor meget hun har udrettet dér i de 2½ år, hun har haft haven. For mig har hun i hvert fald været en stor inspiration.

Der var rigtig mange indtryk at tage til sig. Derfor glemte også jeg at fotografere. Ét billede blev det dog til. Her venter vi på at kaste os over plantebytteriet:


Og så lige et par stykker mere, da jeg kom hjem. Ud over et par engelske magasiner om hus og have fik jeg dette med hjem:

Mandstro, æblemynte og en plante med små
 gule blomster, som jeg ikke kan huske navnet på ......

...... og frø fra skovvalmue, hvid hjulkrone, judaspenge, CD-valmue, 
hvid judaspenge, hvid torskemund og hvid sporebaldrian.
Der er vist nok til et helt bed i hvidt :o)

Tak til alle for hyggeligt selskab og specielt tak til dig, Signe, fordi du åbnede din have for dette arrangement. Det var en oplevelse at se din have og høre om dine projekter, og idéen med plantebytteriet var bare super :o))

Én af de ting, man tager med sig hjem fra sådan en hyggelig dag (ud over glæde og inspiration), er motivation, og det er bare med at få udnyttet den energi til noget af det mere trælse i haven. Vejret i mandags viste sig fra sin gode side, så jeg kastede mig over miniterrassen under verandaen, som så sådan ud:



Ved hjælp af to gode redskaber ......


...... kastede jeg mig over opgaven. Mine fingerled er temmelig ødelagte af den gigtsygdom, jeg har, og som følge deraf har jeg et dårligt pincetgreb ( = når man tager fat om noget med tommel- og pegefinger). Den lille tang er derfor uundværlig for mig, bl.a. når jeg vil trække små ukrudtsplanter op med rod - og især når de står mellem fliser. Fugerenseren bruger jeg dér, hvor det er umuligt at trække rødderne med op - det gælder specielt dér, hvor græsset er vokset godt til i fugerne. Efter nogle timers arbejde, så det sådan ud:



Det pyntede  :o))  Derefter blev stolene sat på plads.


Så er der gjort klar. Det er jo her, min mand og jeg skal sidde og kigge ud på Staudehavens smukke blomsterflor næste år. Med alle de planter, jeg har hjembragt i den seneste tid, og alle de frø, jeg har sået/skal til at så, må den have da blive helt overdådig  ;oD

14 kommentarer:

  1. Hej Christel
    Det er et dejligt stemningsfuldt billede du fik taget. Skønt igen at genopleve træffet :-)
    Jeg er meget imponeret over hvor meget du klarer selv i din have. Ret fantastisk som du tar fat og smukt resultat blev det :-)
    Jeg må vist lige have kigget på min hvide Fredløs om der ikke er mulighed for deling, for det er da synd at du ikke fik en med hjem, den vil passe så fint i din staudehave ...vender tilbage om det.
    Knus
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Tak. Jeg prøver så vidt muligt at finde den metode, som virker for mig, og det lykkes som regel. Så må jeg finde mig i, at de forskellige opgaver ofte tager syv lysår for mig :o)) Og de opgaver, jeg ikke magter, må min mand klare.
      Rigtig sødt tænkt af dig, Rose. Men den fredløs er dig vel undt. Den skal du bare nyde. Jeg kan jo ogå købe én i havecenteret ;o)
      Kram fra mig

      Slet
  2. Hej Christel.Jeg har tilmeldt mig som fast læser hos dig.Dejligt at mødes hos Signe.Ja! jeg er også imponeret over hvor meget du selv kan lave.Ærgeligt at jeg ikke havde flere fredløs med.Men godt at du fik lidt læsestof i stedet.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette.
      Det er jeg glad for - velkommen til. Jeg synes også, det var dejligt at hilse på dig hos Signe :o)
      Tak. Når man nu synes, at havearbejde er sjovt og ikke mindst givende, bliver alting jo lidt lettere. Og så er det god motion.
      Fredløs skal jeg have købt mig - den er smuk og lader til at være en nem plante.
      Ja, det er altid dejligt med noget at læse i - tak for bladene :o)
      God dag også til dig.

      Slet
  3. Jeg kan se at I alle har hygget jer hos Signe i søndags og det er virkelig også rart at møde andre bloggere som har samme interesse som en selv. Det var dejlige planter og frø du fik med hjem.
    Det blev både flot og hyggeligt på terrassen - lugning mellem fliser er mit hadearbejde. Tak for tippet med tangen - jeg har tænkt på at jeg ville spørge dig om tips - for jeg har ikke kunne gribe med højre hånds pege og tommel i den sidste måned p.g.a. min slidgigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt at møde andre med samme interesse som én selv. Håber, at du er med næste gang :o) Mht. planter og frø var det jo nærmest som juleaften - jeg glæder mig til at se planterne i blomst i haven næste år.
      Stakkels dig med den hånd. Sådan en tang kan måske være en hjælp. Du er velkommen til at spørge løs - jeg vil kun være glad, hvis jeg kan være til hjælp.

      Slet
  4. øj, hvor blev det fint - selvom det er et kedeligt arbejde, så er det en glæde at kunne se en forskel, synes du ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det er al besværet værd :o)

      Slet
  5. Hvor er det blevet fint.

    Den lysegule er en Katteurt Nepeta govaniana 'Zaskar Dragon'

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gitte.
      Jeg mente nok, det var en katteurt, men kunne ikke finde den, da jeg googlede på katteurt. Nu har jeg prøvet at google hele navnet, som du har givet mig, og gæt, hvad der dukker op som eneste hit, hvis man søger i 'sider på dansk'? Din blog :o)) Imponerende.

      Slet
  6. Hvor blev der fint på terrassen - jeg får helt dårlig samvittighed når jeg tænker på mine egne fliser........ :o) Dine stole er jeg helt vild med, supersmukke.
    Mange hilsner

    Trine

    SvarSlet
  7. Hej Trine.
    Velkommen til og tak for de pæne ord. Jeg skal da også lige forbi din blog og kigge.
    Væk med den dårlige samvittighed - man kan ikke nå det hele. Glæd dig over det, du får gjort :o)
    Hilsen Christel

    SvarSlet
  8. Hvor er det blevet fint på din terrasse.
    Held og lykke med de fine ting du har fået med hjem. Jeg glæder mig til at se resultatet til næste år.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg nyder også resultatet.
      Jeg glæder mig også allerede til at vise billeder næste år.
      God weekend.

      Slet