22. august 2012

Den er go' ....


De fleste kender Haribos slogan, men hvem har brug for slik, når man kan høste søde bær i sin have? I går plukkede jeg de første modne brombær - store, sorte bær, som smager bedre end Matador Mix  :o)




Allerede om eftermiddagen fik jeg guffet en hel skålfuld friske bær, og her til morgen har jeg drukket en smoothie med brombær, banan og frisk appelsinsaft - slankende og enrgigivende morgenmad. Der er heldigvis mange flere bær, der bare venter på at blive plukket, efterhånden som de modner :o)


Brombærbusken står -ligesom solbær og ribs - i Tørrehaven. Busken er plantet ved husmuren. I hjørnet mod nordøst står en Havehibiskus, Hibiscus syriacus (også kaldet Syrisk rose). Busken overtog vi for 4 år siden fra nogle venner, som ikke længere ville have den i deres egen have. Den var på det tidspunkt omkring 1 meter høj. Nu nærmer den sig 2½ meter i højden. Det første foto er i "den dovne udgave" - det er taget fra et vindue i førstesals højde. Det er naboens tagudhæng, man kan se øverst til højre - der er niveauforskel på ca. 1 meter mellem deres og vores grund.



Ved foden af Hibiskus'en står min floks 'Rosalinde', som har lidt en trang skæbne i den varme og tørre periode, vi netop har haft. Endnu en gang har jeg været optaget af korrekturlæsning på sønnens hovedopgave (heldigvis sidste del), og selvom jeg har husket at vande alt det nyplantede samt potter, roser og stauder andre steder i haven, har jeg altså fuldstændig glemt Tørrehaven. Det skyldes nok, at både brombær, solbær, ribs og Hibiskus normalt klarer sig fint i de tørre perioder uden min indblanding. Jeg håber, at 'Rosalinde' kommer igen næste år.

En anden sentblomstrende busk her i haven er Sommerfuglebusk, Buddleia davidii 'Black Knight'.


Den blev plantet sidste efterår på en beskyttet plads med bøgehæk på 2 sider. For en sikkerheds skyld blev den vinterdækket, og i foråret blev grenene klippet tilbage med en tredjedel for at gøre busken tættere. Den ser ud til at have etableret sig fint. Jeg har indtil videre undgået 'pang'-farver, men har leget lidt med tanken om at sætte orange eller gule blomster omkring denne busk, fordi jeg tror, at det kunne give en flot kontrast til dens meget mørkt violette blomster. Og nu, hvor jeg har set, hvor flot det kan være (i indslag om og på Mariannes blog 'Den helbredende have') så er jeg tæt på at vove forsøget.

Én ting undrer mig dog: Mens der har været masser af svirrefluer i Buddleia'en, har sommerfuglene foretrukket lavendlerne. For godt 3 uger siden så det bl.a. sådan ud:


Lavendlerne er ved at være helt visne nu, men besøges stadig af både fluer, bier og kålsommerfugle, så jeg venter lidt endnu med at klippe de visne stængler af. Men mit spørgsmål er nu:  Burde sommerfuglene ikke sværme om Sommerfuglebusken?

14 kommentarer:

  1. Jeg har masser af kålsmmerfugle i haven i denne tid, og de undgår også alle mine sommerfuglebuske; men der plejer at være næsten sværme af Admiralen og er det Dagpåfugleøje, den hedder? Men jeg tror no, at de altid er ret sent på den, og vi har jo haft et drilagtigt forår, så måske lader de andre sommerfugle bare vente på sig????
    Happy Wildlife Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jytte.
      Tak for din kommentar.
      Kålsommerfuglen bryder sig åbenbart slet ikke om sommerfuglebuske, og du har helt sikkert ret i, at det drilske sommervejr spiller en rolle. Håber, at de andre dukker op, omend lidt forsinket :o)
      Hilsen Christel

      Slet
  2. Mums hvor ser de gode ud dine brombær ;o) Det er også først nu at der rigtigt begynder at være sommerfugle i mine sommerfuglebuske, jeg tror de har ventet på varmen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi.
      Tak. Ja, bærrene er fine, og de smager rigtig godt.
      Det med varmen lyder som et godt og fornuftigt bud på de fraværende sommerfugle - jeg satser på, at de snart dukker op her ligesom hos dig :o)
      Hilsen Christel

      Slet
  3. Der er sommerfugle på mine sommerfuglebuske, synes jeg. Jeg klipper mine ned hver eneste år i april, de kommer troligt igen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Hmmm - det kan være, at mine sommerfugle holder ferie på Samsø i år ;o)
      Jeg går ud fra, at buskene ikke bliver så ranglede, når de klippes ned om foråret. Er det rigtigt?
      Hilsen Christel

      Slet
  4. Hvor ser dine bær indbydende ud.
    Smukke blomster.
    Vi har ikke ret mange sommerfugle i haven i år. Jeg tror det skyldes regnen.

    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. De smager rigtig godt, så jeg smovser i dem hver dag :o)
      Du har nok ret i, at det har med vejret at gøre - medmindre de er flyttet over til Lisbeth på Samsø ;o)
      Du ønskes også en god aften.

      Slet
  5. Dejlige billeder!
    Hos os i Frederikshavn er der heller ingen sommerfugle, så det er åbenbart noget landsdækkende. Mon den sene frost har noget med det at gøre?
    Jeg klipper hvert år min sommerfuglebusk tilbage, men iår lidt for kraftigt og nok også for tidligt.....
    Den blomstrer en smule nu, så den er ikke helt død. Venter så bare på de smukke insekter med de farvede vinger......
    Velkommen som læser nr. 80 på min blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - og velkommen til :o)
      Det har åbenbart ikke været det store sommerfugleår i år - og ja, det har formentlig noget med vejret at gøre. Den sene frost er da et godt bud.
      Din busk bliver sikkert fin igen næste år. Jeg var også nervøs for min busk i foråret. Jeg troede, at jeg havde været lidt for hurtig med at fjerne vinterdække og klippe busken tilbage, men den tog heldigvis ikke skade.
      Sjovt, jeg lige ramte et rundt tal på din blog. Jeg glæder mig til at læse mere.

      Slet
  6. Ummm... lækre brombær. De er jo i sig selv smukke.

    Joh... sommerfuglene burde være i sommerfuglebusken - noget med manglende nektar at gøre? I hvert fald ser det meget smukt og frodigt ud i din have.

    God weekend :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marlene.
      Godt bud - men jeg tænker, at der må være nektar, når andre insekter går i busken?
      Tak - der er nu også områder, der ser lidt kedelige ud, men mit kamera nægter at tage billeder dér ;o)
      God weekend til dig også.
      Knus Christel

      PS: Jeg ville gerne have været forbi ved jeres åbent-hus-arrangement, men kunne desværre ikke. Men næste år kommer jeg :o)

      Slet
    2. Jo, det har du nok ret i, at der må være. Hæ, hæ, kender godt det der med, at kameraet viger udenom de mindre kønne steder ;-)

      Det lyder godt - du er dog også velkommen til at komme forbi alligevel, hvis bare vi aftaler det først :-)

      Kh. Marlene

      Slet
    3. Tak, Marlene. Det lyder tillokkende :o)

      Slet