10. august 2012

De nye og de gamle

Efter en dejlig miniferie i Sverige sammen med min datter (mere herom i et senere indlæg) og flere dages koncentreret korrekturlæsning af min søns hovedopgave (78 sider på engelsk omhandlende budgetfri virksomhedsstyring - noget af en mundfuld selv for en gammel korrespondent som mig) er det dejligt at være tilbage på bloggen  :o)

Inden Sverigesturen fik jeg plantet lidt nyt og lidt "gammelt" i haven. Indlægget om det har jeg dog først fået tid til at skrive nu. Først "de gamle" - med det mener jeg de syrener, jeg havde med hjem fra Heides Planteskole i juni måned.

Syringa vulgaris "Beauty of Moscow" bliver 2-3 m høj og får store klaser af perlemorshvide blomster, der dufter. Knopperne er rosa. Fotoet her er fra starten af juni måned (desværre er farverne ikke gengivet helt godt - blomsterne er meget smukkere i virkeligheden). Jeg glæder mig meget til at se den blomstre i min egen have næste år:


Syringa vulgaris "Andenken an Ludwig Späth" bliver 4-5 m høj og har mørke, purpurfarvede blomsterklaser. Den skulle være robust og rigtblomstrende:


Foto lånt fra www.heidesplanteskole.dk

 Disse to syrener er plantet foran hækken mod øst uden for Staudehaven (syd for kastanjehegnet).

Foran samme hæk, men i Staudehaven (altså nord for kastanjehegnet) er den tredje hjembragte syren plantet, nemlig Syringa chinensis "Duplex". Den bliver ikke blive mere end 1,5-2 m høj, og dens blomsterklaser er mindre end hos de to førstnævnte (dog større end hos dværgsyrener). Blomsterne er violette med et sølvagtigt skær. Rigtig smukke:


Foto lånt fra heidesplanteskole.dk

Ifølge Ole Heide holder syrener af naturgødning - endnu en fordel ved at have hest og dermed egen produktion af gødning  ;o)

Og så til "de nye". Til højre for den kinesiske syren er der sat en Clematis "Angela". Den er forholdsvis ny - introduceret i 2010. Blomsten er tofarvet, nemlig med mørk pink midte og hvide kanter. "Angela" bliver ca. 2 m høj og tilhører gruppe 2, hvilket vil sige, at den blomstrer i maj-juni og igen i august-september.

Nord for hegnet (på denne side) "Duplex" til venstre og "Angela" til højre. "Angela" skal
en tur op ad stolpen. (Bag hegnet - på sydsiden - står Rosa rugosa "Therèse Bugnet"
og længere henne de to andre syrener)


Op ad kastanjehegnet i den modsatte ende er der plantet endnu en klematis, nemlig Clematis "Crystal Fountain", som skal vokse op ad og hen ad hegnet. Den tilhører også gruppe 2 og får blomster i en lys lavendelblå farve med store cremefarvede støvdragere. Blomstringstiden skulle være lang.

På den modsatte side af hegnet ligger Paradisbedet. Lov mig at lukke øjnene for
al det ukrudt  og græs, jeg ikke nåede at fjerne, inden billedet blev taget  :o)



Denne del af haven ser noget rodet ud lige nu. Det ser ud som om planterne et sat lidt tilfældigt hist og pist, men der er en større plan med det hele, og jeg tror på, at det nok skal ende godt. Nogle gange kan jeg dog godt blive lidt rundtosset og miste det overblik, som jeg prøver at holde fast i  :o)

Mod syd-vest fik vi i foråret opsat et raftehegn til at skjule et grimt hjørne. Her er der nu plantet to klatrehortensia, som skal forvandle hegnet til en grøn væg eller rettere to grønne vægge.

Sådan så der ud, da opsætningen af hegnet blev påbegyndt. Hjørnet kan ses både fra vores alrum og fra vores tv-stue - en kedelig udsigt. Ikke nok med at vi selv brugte hjørnet som rodehjørne, der er også frit udsyn til naboens rodehjørne, som ligger lige på den anden side af trådhegnet.


Nu er der dækket af, hvilket er dejligt. Forhåbentlig bliver det flot med klatrehortensierne.


Og mens vi er ved noget nyt, så fik jeg for nylig en gave. Ved en middag for 3 måneder siden hos nogle af vore venner kom vi til at tale om chili, og jeg fik fortalt, at min nevø selv "avler" chili ved at så kerner fra frugten. Han har chiliplanterne stående hjemme i køkkenvinduet. Da vore venner så besøgte os for 3 uger siden, havde de en "hjemmeavlet" chiliplante med til mig som værtindegave. Det var altså rørende.

Er den ikke fin?

I ønskes alle en rigtig god weekend - håber, at vejret bliver solrigt, som meteorologerne har forudsagt.


7 kommentarer:

  1. Det er da også længe siden, vi har hørt noget til dig her på bloggen, men du har da også haft travlt, kan jeg se.
    Det er fine planter, du har sat både syrener og clematis. Beauty of Moscow står også på min ønskeliste. Chrystal Fontaine ser også spændende ud, den kommer også med på listen.
    Dejligt du fik lukket af for det rodede hjørne, i haveblogsprog kaldet en øjenbæ. Det kommer til at blive fint, når du får dækket med klatrehortensia. De er desværre lidt langsomme om at komme i gang, men når først de er i gang, går det bare derudad, eller skal vi sige opad :o)
    Havehilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har haft travlt. Dejligt at være færdig med sønnens opgave.
      Syrener har stået på min ønskeliste i mange år. Jeg har haft en idé om, at de ville blive for store til vores have, men det var inden jeg mødte hr. Heide - godt, at han lige kom ind i billedet :o)
      Crystal Fountain er rigtig smuk, og den skulle blomstre længe, så den tror jeg, at jeg bliver glad for.
      Ja, det var godt at få skjult "øjenbæen". Og det er godt at have et hjørne, hvor man kan opbevare det mindre pæne. Glæder mig også til, at hortensierne vokser til. Jeg tror, at jeg må sove hele vinteren, så det hurtigere bliver sommer igen :o)
      Hilsen Christel

      Slet
  2. Uh, sådan en omgang "budgetfri virksomhedsstyring" på engelsk er da lidt af nyser. Jeg kan godt forstå, at du ikke har haft tid til så meget andet.
    Jeg glæder mig til at høre mere om din tur i nabolandet. Jeg hører absolut til de svenskofile ;-)

    Nogle skønne nyplantninger, du har fået :-)

    SvarSlet
  3. Jeg var glad for at have overstået den opgave, men men men .... Jeg har lige talt med sønnike pr. telefon, og han har lige et kapitel mere. Nå, men det kommer jeg vel også igennem - sådan lige pludseligt ;o)
    Sverige er et dejligt land, og vi havde en rigtig dejlig tur, så selvfølgelig vender jeg tilbage med "svenska nyheter".
    Tak - nu glæder jeg mig allerede til næste sommer, når jeg skal se dem blomstre for første gang i min egen have :o)

    SvarSlet
  4. Hej Christel
    Du har vundet min sommerkonkurrence, vi du sende mig din adresses på den mail, jeg har skrevet i kommentaren?

    Kh. Marianne
    Den helbredende have

    SvarSlet
  5. Hej Christel,
    Er lige stødt på din blog, og hvor er den fin!

    Solskin herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej dig :o)
      Tak for de pæne ord.
      Solskin også herfra til dig.
      Hilsen Christel

      Slet