10. juli 2012

Slotshave og hjemme

Fredensborg Slotshave


I lørdags var min mand og jeg på en guidet rundtur på Fredensborg Slot og i slotshaven

Fredensborg Slot
Detalje fra haven
Rosenøen





Rosenbuerne i køkkenhaven
og den smukke havelåge

Den reserverede have er åben for offentligheden hele juli måned. Dog er Parterre-haven foran slottet samt Brede Allé ned mod Esrum Sø under restaurering, men der er så meget andet at se - bl.a. Marmorhaven, Rosenøen (ottekantet ø beplantet udelukkende med Rose de Resht), Dronning Ingrids staudehave, rosenhave med engelske roser omgivet af smukt formet taks, for ikke at nævne Køkkenhaven og Orangeriet. Derfor er haven under alle omstændigheder et besøg værd.

Hjemme igen


Haven her rører også stadig på sig. Lige nu blomstrer bl.a.

Stjerneskærm "Berendien Stam." d. 5/7-12

Kvæsurt 'Pink Tanna' d. 5/7-2012

Begge står i Barnaby-bedet ved terrassen.

I den nedre del af haven blomstrer yderligere to roser, nemlig:

'Little Rambler' og 'Super Excelsa'

Begge er slyngroser. 'Little Rambler' (til venstre på fotoet) bliver ca. 220 cm høj, får et væld af små, fyldte, svagt rosa blomster i klaser. Den har duft og er remonterende. Den skal vokse op ad et rosenstativ fra Jern-i-Haven. 'Super Excelsa' (til højre) bliver over 3 m høj, har små, røde, halvfyldte blomster, er remonterende - dog uden duft - og skal vokse op ad Claus Dalbys rosenbue, som jeg i foråret købte i Bilka. Lige nu står de i et midlertidigt bed. Deres blivende placering i Staudehaven er ikke helt besluttet endnu.

I et andet midlertidigt bed står bl.a. denne Ærenpris:
 
Veronica 'Pink Damask'

Jeg kan se på det hele, at den bliver et hit i min staudehave, for den modstår både den heftige regn og de tørre perioder uden så meget som et gulnet blad.

Og se så lige, hvad der skete i søndags, da græsslåmaskinen løb løbsk for min mand:
 
De sørgelige rester af min selvsåede valmue, .....
 
..... som så sådan ud


Denne dame bliver der altså ingen frøformering af. Men så er det jo heldigt at man kan lægge billet ind hos nogle gavmilde bloggere, som deler ud af deres valmuefrø. Tak Gitte H (Fra frø til blomst) og Marianne (Den helbredende have).

Ønsker alle en god dag.


11 kommentarer:

  1. Altså mænd kommer da ofte galt af sted med diverse plæneklippere og hakkejern. Jeg tror ikke, de er ret populære bagefter. Godt hjælpen er nær i haveblogland :o)
    Pink Damask kan jeg godt forstå er et hit hos dig, den er vel nok sød. Stjerneskærmen er også en sød lille en.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man skal passe på med at vende ryggen til de mænd ;o) Pink Damask er jeg blevet glad for. Den blev plantet sidste efterår, og jeg glæder mig til, at den bliver lidt større. Stjerneskærmen er også nem - den står ved terrassen og lyser op.

      Slet
  2. Ahmen min mand har også et problem med at styre plæneklipperen nogen gange, så bliver blomster mejet ned. Det er nogle skønne blomster du viser, jeg vil ønske mig en ærenspris, med de egenskaber er den helt perfekt til min have.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er dejligt med planter, der både er kønne og nemme.
      Måske skulle vi sende vores mænd på et havekursus til vinter ;o)
      De bedste hilsener - Christel

      Slet
    2. PS: Hvad hedder din blog? Jeg kan ikke få vist din profil og kan dermed heller ikke finde din blog

      Slet
    3. God ide med kursus, jeg kan godt finde på flere haveaktiviteter de kan trænes i. Feks. lugning af ukrudt og KUN ukrudt :-)

      Der er et eller andet gal med min profil kan jeg se. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det. Min blog hedder: Anne-Mettes have og du skal være så velkommen :-)

      Kh. Anne-Mette

      Slet
    4. Ha ha - jeg er nu ikke sikker på, at min mand nogensinde lærer at se forskel på ukrudt og ikke-ukrudt. Men hvis han kunne lære at grave plantehuller (og gerne på den halve tid af, hvad det tager ham i dag), ville jeg være glad :o))
      Nu har jeg fundet din blog - tak.

      Slet
  3. Hos os er det mig der slår græs.....så det sker ikke her. Jeg har også takket været Gitte fået frø som din lilla valmue. Så også stor tak herfra til Gitte! Dejligt at vi sådan kan hjælpe hinanden med smukke frøplanter....!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente - velkommen til.
      Ja, det er dejligt. Jeg glæder mig til at få den sået og endnu mere til at se den i blomst næste år.
      Jeg kigger forbi din blog én af de nærmeste dage.
      Hilsen Christel

      Slet
  4. Flotte billeder du fik taget og det er en rigtig appetitvækker, da jeg besøger haven om en uges tid.
    Stjerneskærmen ser så smuk ud. Kvæsurt og ærensprisen er fine med deres duskede look. Surt med valmueen, godt der var førstehjælp lige om blogland ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose.
      Alle tre stauder er tilmed nemme at have med at gøre.
      Håber, at du får en god tur i Fredensborg Slotshave.
      Hilsen Christel

      Slet