29. juli 2012

Mine høstfloks

 
Jeg har næsten ikke kunnet vente på, at de floks, som blev plantet i "Staudehaven" i efteråret, skulle springe ud. Efter den forløbne uge med sol og varme er det endelig sket, og der har været både glæde og skuffelse.

Phlox paniculata "Europa" i knop ......

...... og udsprunget - et smukt syn

Glæden bliver ikke mindre af, at "Europa" står sammen med rosen "Heidi Klum", som stadig blomstrer, og som farvemæssigt er et godt match.

 

I samme bed og på samme tid - altså i efteråret 2011 - blev Phlox paniculata "Hesperis" plantet. Jeg satte 2 planter af "Hesperis" mindre end 1 meter fra "Europa". Men ak. Se lige her:


Denne halvvisne stængel er det eneste, der er dukket op. Her bryder den sig åbenbart ikke om at bo. Måske forsøger jeg igen senere at plante nogle nye "Hesperis" et andet sted i haven, for dels er "Hesperis" smuk, og dels dufter den vidunderligt, så det kunne da være rart, hvis jeg kunne finde en plads, hvor den kunne trives.

I et hjørne af "Tørrehaven" står en Phlox maculata "Rosalinde".


Her har den stået siden 2010. Den sprang ud i starten af juli og er nu ved at være afblomstret. Jeg plejer at klippe nogle af stænglerne tilbage i maj måned for at forlænge blomstringen, men det har jeg desværre ikke fået gjort i år. Det er min plan at flytte "Rosalinde" til "Paradisbedet". Den skal sættes rundt om stammen på Paradisæbletræet. Farvemæssigt vil den nemlig matche den Geranium "Rozanne" og de Bjergmynter, som står i bedet i forvejen. Mere om dette senere.

I mit næste indlæg vil jeg fortælle om de planter, jeg har fået plantet i dag, søndag.


 

Et PS mandag, den 30/7-2012:

Det gik åbenbart lidt for stærkt med at skrive dette indlæg i går aftes, eller også var jeg for træt. I hvert fald har jeg nu opdaget og korrigeret en fejl. Sidstnævnte høstfloks ikke er en Phlox paniculata "Rosalinda", men derimod en Phlox maculata "Rosalinde". Maculata er en type høstfloks, der blomstrer allerede fra juni måned. Man kan læse mere om høstfloks på www.have-arkitekt.dk > Artikler > Høstfloks.

13 kommentarer:

  1. Ja det er da en ensom pind den Phlox Hesperis har skudt, jeg håber at du får sparket lidt mere liv i den, du kunne jo klippe den og lave et par stiklinger.
    Phlox er simpelthen så skønne, jeg er ret vild med din 'Rosalinda':-)

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé med stiklinger, Lisbeth. Det er da et forsøg værd :o)
      "Rosalinda" skal flyttes her i sensommeren. Jeg kan sagtens få en plante i overskud, hvis du er interesseret? Jeg kan tage den med ud til Signe.

      Slet
    2. Lige et PS:
      Jeg har netop fundet ud af, at "Rosalinde" (ikke "Rosalinda") er en Phlox maclatum. Det forklarer, hvorfor den har blomstret 3 uger før mine andre floks. Den er ret robust og får ikke så let meldug.
      Jeg skynder mig lige at rette i mit indlæg.

      Slet
  2. Ja floks er skønne. Jeg har nu kun to slags, der begge stod i haven da jeg kom til for tyve år siden. Dem har jeg opformeret til en ret stor mængde.

    Jeg synes ikke mine er glade for tørke (får meldug), så jeg undre mig lidt over at du kan have dem under et træ.

    Kunne godt få lyst til lidt flere, efter de billeder du har vist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne.
      Faktisk ved jeg jo heller ikke, om det går med "Rosalinde" omkring Paradisæbletræet, men jeg vover forsøget. "Rosalinde" har vist sig at være ret hårdfør over for meldug. Håber, at det også gælder for "Europa" :o)
      Hilsen Christel

      PS: Jeg har måttet rette en fejl i mit indlæg, for "Rosalinde" er en Phlox maculata og ikke en paniculata. Det forklarer, hvorfor den blomstrer så meget tidligere end mine andre høstfloks.

      Slet
  3. Jeg har også lidt forskellige floks. Jeg stiklingeformere også mine, så jeg får mange af dem. Jeg har efterhånden lært og vande dem godt på tørre dage, da mine ellers får meldug. Dine er flotte, dem har jeg nu ikke. Det er da lidt synd med den ene pind. Du kan forøvrigt strække blomstringen, hvis du - når de får lidt længde - klipper dem ned i 3 højder, så blomstrer de forskudt. Så rækker det lidt længere :)

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en god idé med stiklingeformering. Det vil jeg da prøve.
      "Rosalinde" er heldigvis ret robust. Hun står faktisk ret tørt - og jeg er ikke så god til at vande i det hjørne. Alligevel har hun klaret sig uden meldug indtil videre. Snart bliver hun flyttet, og jeg håber, at hun også vil trives i sit nye bed :o)
      Jeg har også klippet de foregående år, men i år fik jeg af én eller anden grund ikke gjort det.
      I øvrigt har jeg måttet rette i mit indlæg. "Rosalinde" er en Phlox maculata (ikke paniculata). Maculata blomstrer allerede fra juni. Man bliver hele tiden klogere :o)

      Slet
  4. Du har godt nok styr på navnene på dine floks, jeg ved ikke hvad mine hedder. For nogle år siden købte jeg nogle i fine farver, desværre er de aldrig blevet til andet en nogle små pistlinge, ret irriterende for de var jo ikke gratis. Heldigvis har jeg mange andre, som står fint i bedene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth.
      Jeg hører til den årgang, der havde latin i både folkeskole og gymnasium ;o) Ikke desto mindre fik jeg lavet en fejl i indlægget, som nu er rettet. "Rosalinde" er en Phlox maculata (ikke paniculata), derfor blomstrer hun ca. 1 måned tidligere end de andre høstfloks.
      Ja, det er ærgerligt, når de dyrt indkøbte planter ikke bliver til noget. Godt, at du har så mange andre smukke blomster/planter.

      Slet
  5. Hvor er dine phlox skønne og det minder mig da om at jeg købte en hvid phlox sidste år i Anne Justs have. Gad vide hvad der er blevet af den, den har jeg da rent glemt.

    Det må være fedt sådan at kunne huske alle navnene, og så ovenikøbet på latin.

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Anne-Mette dog - har du for mange planter eller er det alderen, der sløver hukommelsen? Håber, at din hvide floks dukker op :o)
      Navnene på mine planter er noteret her på PC'en. Engang fik jeg en fiks idé om, at jeg ville lave en havebog med beskrivelse af planterne i min have - det har jeg så ikke lige fået gjort endnu. I løbet af vintersæsonen håber jeg, at jeg får overført plantenavne og notater til min blog.

      Slet
  6. Dejlige farver dine floks har. Jeg plantede tre i efteråret men har ikke set dem siden ;-( Ærgerligt men så nyder jeg lige dine lidt mere!
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ærgerligt, når det ikke helt bliver som forventet.
      Jeg har lige taget livet af 'Rosalinde', som ellers var så smuk, for jeg glemte at vande den her i den varme og tørre periode - ØV :o( Så nu må jeg også nøjes med at kigge på blogbilledet.
      Knus Christel

      Slet