13. juni 2012

Hune og Heide's

Hjemme igen efter en dejlig (og meget stormfuld) tur til det vestjyske og et besøg i Anne Just's have, som jeg længe har ønsket at se. Jeg blev bestemt ikke skuffet. Man ser med det samme, at det er en kreativ og kunstnerisk sjæl, der står bag, og der er rigtig meget at beundre og at forundres over:

Griseslottet






Lagkageformet bed i Sydhaven

Rosentårnet - roserne var desværre ikke sprunget ud endnu ....


.... men pæonerne var :o)
Akelejer, som jeg elsker

Blandede bolcher
Judaspenge, som jeg endnu ikke har i haven,
 men som jeg ønsker mig



Den hvide have (som snarere er grøn på denne årstid)

Bassinet i Den hvide have

Hornvioler, som altid er lige søde
Lysthuset set fra Pastelhaven
Geranium
Lysthuset











Atelieret set fra Lysthuset og belægningen foran Atelieret

Opiumvalmuer
Valmuernes mørke centrum matcher det mørke løv bagved
Det ene af to spejlvendte bassiner med Anne Justs keramikkrukker
Ønskebrønden



Gran via
Prydløg og Geranium
Det var en stor oplevelse at se haven, og i løbet af eftermiddagen dukkede solen frem fra skyerne, så man kunne sidde udenfor i Kaffehaven og nyde en kop kaffe og et stykke hjemmebagt kringle. Tak til Anne Just og hendes mand, Claus Bonderup, fordi de har valgt at dele deres smukke have i Hune med os andre.

Dagen efter besøget i Hune kørte vi til Heide's Planteskole i Thisted, som har en samling på omkring 400 syrensorter.

Solsorten nød de smukke syrener


Syrenprinsessen
Jeg havde hjemmefra besluttet mig for at købe en "Beauty of Moscow". Det er en storblomstrende, russisk syren med perlemorshvide blomster, der er rosa i knopstadiet. Den var desværre ved at være afblomstret, men jeg fandt en enkelt blomsterklase, som jeg kunne fotografere:

Beauty of Moscow
Selvfølgelig kunne jeg ikke nøjes med den ene syren. Efter en snak med Ole Heide, som taler så varmt om sine syrener og gerne henter eksemplarer til besigtigelse, kunne jeg altså ikke sige nej til disse to:

Kinesisk syren "Duplex"
"Andenken an Ludwig Späth"
(foto lånt fra nettet)

Nu gælder det så bare om at få fundet en god plads i haven til dem alle tre.

2 kommentarer:

  1. Jeg faldt lige over din blog - velkommen til have blogland :-)

    Skønne billeder fra Haven i Hune og Heide's Planteskole. Steder der begge står på min have besøgs ønskeliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Gitte.
      Begge steder er en oplevelse. Desværre var det lidt sent på sæsonen for syrenerne. Mange sorter var afblomstret. Men planteskolen er stadig et besøg værd, hvis man er på de kanter. Stort udvalg ud over syrenerne, og servicen er i top.
      Har kigget på din blog. Dejlig have, du har - og flotte fotos. Ønskelisten over must-have-planter bliver længere og længere :o) Jeg har sat dig på min blogliste og glæder mig til at følge med i dine mange så-projekter.
      De bedste hilsener
      Christel

      Slet